"Folkeskolen er stedet, hvor mennesker udvikles til at være den bedste udgave af sig selv med ansvar for fællesskabet".
Sådan lød en gruppe læreres bud på det skoleideal. Omkring 70 lærere var samlet til medlemskonference i DLF i weekenden og her blev der sat gang i arbejdet med at høre mange læreres stemme i debatten om et kommende skoleideal, som er formuleret af DLF.
Beslutningen om, at DLF skal arbejde videre med at formulere et skoleideal blev taget på DLF's kongres sidste år. Og arbejdet med at få lærernes fagprofessionelle stemme til at stå tydeligere er allerede gået i gang. En interessentgruppe af lærere er nedsat og i går var punktet så på dagsordenen på årets første medlemskonference.
"Folkeskolen skal uddanne til, at eleverne har plads til og respekt for forskellighed samt at være i stand til at stille spørgsmål ind i den kompleksitet som verden og dens resurser er en del af", lød et andet bud fra lærerne.
DLF skal formulere et folkeskoleideal
Medlemmerne skal involveres
Ord som tryghed, fællesskab, livsduelighed og demokratisk dannelse gik igen, da lærerne i grupper skulle prøve at pejle sig frem til elementer, som kan være en del af DLF's fremtidige skoleideal. Hovedstyrelsesmedlem Jeanette Sjøberg stod for debatten på mødet. Hun takkede for tilbagemeldingerne.
"Vi skal involvere medlemmer både i processen og indholdet. For vi vil meget gerne have deres input med. Det her skal blive lærernes folkeskoleideal, og foruden den interessentgruppe, som allerede er i gang, så er de her medlemsweekender med et meget varieret udvalg af lærere et fantastisk sted at høre lærernes bud", siger Jeanette Sjøberg.
Første bud: Den ideelle folkeskole
Skoleideal kan give en fagprofessionel stemme i debatten
Målet er, at DLF's kongres kan stilling til et skoleideal i 2018. De mange bud som lærerne på weekendkurset formulerede blev hængt op og taget med hjem til det videre arbejde.
"Det er deres input og deres holdning. Vi får at vide, hvad der er vigtigt for dem og kan se, om vi rammer rigtigt".
Og Jeanette Sjøberg understreger, at det er et vigtigt arbejde.
"Vi bliver nødt til at formulere, hvad det er lærerne vil med skolen, med eleverne og med undervisningen. Det er der andre, der definerer for os i øjeblikket. Vi får ikke hul igennem", siger hun og uddyber:
"Det handler om at få lov til at tale om at bruge sin faglige dømmekraft, de vurderinger man kommer med som lærer. De beslutninger man tager i undervisningen også i forhold til eleverne. Vi vil gerne have tillid og anerkendelse af, at de beslutninger, vi tager i klassen, dem er vi også de bedste til at tage".
Dr.pæd. om skoleideal: Dannelse, retfærdighed og velvære
Lærere formulerer skoleideal
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.