”Hvis kommuner for alvor er interesseret i at holde på det grå guld – os erfarne lærere – så skal skolerne have nogle flere muligheder for at tilbyde os seniorer hele fridage.”
Sådan lyder det fra Thomas Oxholm, 62-årig lærer på Darum Børneby Skole – og en af deltagerne på det første seniormøde afholdt i Esbjerg Lærerforening.
Thomas Oxholm taler af erfaring. For hvor han i et par år har haft 10 procent nedsat tid, har han nu fået reduceret sin arbejdstid med 20 procent – og har fri hver mandag.
”Man bliver ikke hængende som senior, hvis man får tilbudt at kunne gå klokken 11 to formiddage om ugen. Det skal være en fridag, hvis det skal batte noget. Min ene fridag giver mig ro, og den giver mig lyst til at blive i jobbet,” fortæller han.
Inspiration fra Odense
Thomas Oxholm var en af 19 deltagere på seniormødet i Esbjerg Lærerforening. Over to timer fik deltagerne indblik i seniorrettigheder og muligheder og ligesom der kunne sparres med andre lærerseniorer.
Med inspiration fra Odense Lærerforening, der i februar holdt deres første seniormøde, havde Lars Storgaard, næstformand i seniorbestyrelsen i Esbjerg og Maja Gundermann, kredsformand i Esbjerg Lærerforening taget initiativ til seniormødet.
”Med mødet ville vi gerne få tydeliggjort de rettigheder og muligheder, vores medlemmer har, og få praksis frem, der hvor det lykkes godt,” fortæller Lars Storgaard.
”Vi er meget optaget af fastholdelse af erfarne medarbejdere – både hos DLF og i kommunerne, men det siver ikke altid ud på arbejdspladsen, og vi hører fra mange, at det er svært at komme igennem med seniorvilkår, og at der mange steder mangler fokus på seniorvilkår,” siger Maja Gundermann.
Det er ikke nemt at komme igennem med seniorvilkår, og når vores medlemmer så gør brug af mulighederne som 175 timers reduktion, der kom med A20, så hænger opgaveoversigten ikke sammen
Maja Gundermann. Formand for Esbjergs Lærerforening
Ukendt ret til seniorsamtale
Oplevelsen på mødet var da heller ikke overraskende for Maja Gundermann.
”Vi fik bekræftet det billede, vores tillidsrepræsentanter fortæller os. Det er svært ude på skolerne at få nedsat tid og hele fridage på grund af især økonomi og skemabindinger, og mange medlemmer ved ikke, hvad de har ret til, og hvad der er aftalebaseret,” siger hun.
Hovedparten af deltagerne på mødet var for eksempel ikke klar over, at de har ret til en seniorsamtale – og var heller ikke blevet indkaldt til en seniorsamtale.
På den måde passer seniorlærernes oplevelse i Esbjerg med den virkelighed, som Folkeskolen beskrev i en undersøgelse tidligere i år. For selvom lærerne faktisk har ret til en seniorsamtale, så viste en undersøgelse fra Folkeskolen, at kun seks procent af lærerne over 50 år er blevet tilbudt en seniorsamtale.
”Seniorsamtaler er om end ikke en by i Rusland, så i hvert fald ikke et kendt issue, og her skal der arbejdes på at få praksis frem,” mener Lars Storgaard.
Mødet havde et dobbelt fokus på både rammerne for et godt seniorarbejdsliv og en god overgangsfase til en aktiv pensionisttilværelse. Og deltagerne delte såvel gode eksempler som frustrationer over vanskelige aftaler om deltid – fordelt ud på forskellige dage – og dårlig samvittighed over for kolleger.
”Det er ikke nemt at komme igennem med seniorvilkår, og når vores medlemmer så gør brug af mulighederne som 175 timers reduktion, der kom med A20, så hænger opgaveoversigten ikke sammen,” siger Maja Gundermann.
Brug for flere rettigheder
Lone Odgaard, 60-årig lærer og tillidsrepræsentant på Tjæreborg Skole deltog også i mødet.
”Nu er jeg jo en af dem, der kan udnytte seniorordninger og seniorvilkår, så selvom jeg vidste det meste, ville jeg gerne høre, hvad foreningen sagde, og det var interessant at høre om både fraktion 4, kommunens seniorpolitik og de forskellige seniorrettigheder,” fortæller hun.
Som tillidsrepræsentant oplever hun, at det er blevet sværere at få ugentlige fridage, og reglen om 175 timers reduktion i arbejdstiden er svær at få til at fungere i praksis.
”Selvom det aldrig var meningen med A20, at man skulle reduceres i alle opgaver, så har man på flere skoler reduceret i både undervisning og forberedelse, men også skole-hjem-samarbejde og møder. Men man kan jo ikke bare reducere i skole-hjem-samarbejde, og hvilke møder er det, man ikke skal gå til. De fleste har fået det rettet, men reduktionen er svær i praksis,” konstaterer Lone Odgaard.
Hun er enig med Thomas Oxholm i, at hele fridage er afgørende, hvis nedsat tid skal fungere for den enkelte lærer – og få flere seniorer til at blive længere i jobbet.
”Samtidig er der behov for nogle flere rettigheder – i stedet for muligheder, så det bliver mere ret end aftalebaseret, så man for eksempel får ret til, at nedsat tid bliver placeret som en fridag,” siger hun.
Snigende træthed
Thomas Oxholm fandt ud af, at han er på en skole, hvor der rent faktisk gøres meget for at bibeholde seniorer.
Egentlig er hans plan at gå på efterløn, når han om tre år runder de 65 år, men drømmen er at blive længere, hvis det kan lade sig gøre.
”Jeg gik netop til seniormødet for at finde ud af, hvilke muligheder der egentlig er. For jeg kan godt mærke trætheden komme snigende, men hvad er reglerne og mulighederne for, at jeg for eksempel kan gå på halv tid, når jeg bliver 65 år? For sådan noget kan få mig til at blive i jobbet,” siger han.
Flere seniormøder
Til det første seniormøde var samtlige kommunens aktive lærere +58 år inviteret. I alt 178 var indbudt – heraf deltog 19.
Selvom fremmødet ikke var prangende, er både Maja Gundermann og Lars Storgaard godt tilfredse, og de er begge klar til at arrangere flere seniormøder.
”Seniorerne er vigtige, og det er en form for service for medlemmerne, som ligger lige til højrebenet,” mener Lars Storgaard.
Han ser samtidig det fælles arrangement som et skoleeksempel på, hvordan de enkelte lærerkredse og deres lokale fraktion 4 – pensionisterne i kredsen kan supplere hinanden.
”Det er vigtigt, at vi fastholder og styrker båndet mellem lærernes aktive arbejdsliv og den pensionisttilværelse, de senere træder ind i som medlemmer af Fraktion 4. Lærerlivet betyder meget for den enkelte lærer og er en stor del af deres identitet. Den tradition er vigtig at værne om – både for DLF og lærerne,” siger Lars Storgaard.
Lærer: ”Med en ugentlig fridag har jeg fået lyst til at blive i jobbet”
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.