Sommerferielæsning: Her er ni nye bøger til lærerne og en enkelt fra 1922
Foto: Shephotos/Gettyimages
Dansklærere skal læse litteratur, mener lektor Bodil Christensen. Hun har 10 anbefalinger til sommerferielæsningen.
Bodil ChristensenLektor og anmelder
Start debatten
Start debatten
Jeg uddanner dansklærere til folkeskolen, og som eksaminator har jeg netop med glæde lyttet til tre – ja nu er de færdiguddannede – dansklærere, der har arbejdet med læselyst og læsekompetence set fra et læsevejleder- og lærerperspektiv.
Med afsæt i teori, empiri og analyse når de en konklusion, der – når jeg skal sige det ganske kort – lyder: Det er også lærernes glæde og engagement ved den valgte litteratur, der giver eleverne lyst til at læse litteratur.
Min holdning er klar: Dansklærere skal selv være litteraturlæsere. For man må tage sit eget fag alvorligt.
Her er mine ti forslag til lærernes sommerferielæsning. Med undtagelse af en 100 år gammel bog, er de alle nye.
Der er gode bøger til alle. Man kan også lytte til gode bøger, når man går ud i fædrelandet. Litteraturen giver en mulighed for at opleve glæden ved at blive underholdt, blive klogere på verden og sig selv. Måske bliver man så ”klog på en smuk måde”, som jeg ofte citerer mig selv for at have sagt.
Måske kommer man også langt ud i verden og dybt ind i sig selv. Det er det, litteraturen også kan bidrage med.
Sommerferielæsning: Her er ni nye bøger til lærerne og en enkelt fra 1922
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten. Tak fordi du deltager.
Sommerferielæsning: Her er ni nye bøger til lærerne og en enkelt fra 1922
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.