Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Guide

Sådan sikrer du, at sprogvurderingen bliver en god oplevelse

Portrætbillede af Dorte Fredtoft Olesen
Foto: Privat

Det kræver en grundig forberedelse at sikre, at eleverne føler sig trygge ved at blive sprogvurderet, lyder det fra tale-hørelærer Dorte Fredtoft Olesen. Her videregiver hun sine 10 bedste tips til at afvikle en god sprogvurdering.

Maja Plesner
Maja Plesner Freelancejournalist
Start debatten
15. september 2025, kl. 19:30
Start debatten

Det kan godt betale sig at være omhyggelig med at forberede den obligatoriske sprogvurdering, der gennemføres i starten af skoleåret.

For skal resultaterne være brugbare, skal det være en god oplevelse for eleverne, mener Dorte Fredtoft Olesen, der er tale-hørelærer på Højmeskolen i Odense.

“Husk, at du giver eleverne de bedste forudsætninger for at gennemgå sprogvurderingen, når du har overblikket,” siger hun.

Her er hendes 10 bedste råd til, hvordan du bedst forbereder og afvikler sprogvurderingen. Det meste også står også i vejledningen, påpeger hun – men hun har selv fulgt og afprøvet alle rådene og ved, at de virker.

Tal med din leder

Start med at tage en grundig snak med din nærmeste leder om alt det praktiske. Hvor og hvornår skal sprogvurderingen foregå? Skal børnene vurderes samlet eller i mindre grupper? Er der devices og høretelefoner til alle? Hvem sørger for, at det virker på dagen? Osv.

Læs vejledningen omhyggeligt

Det er vigtigt at læse vejledningen grundigt. Du finder den og andre materialer til Sprogvurdering i børnehaveklassen på sprogvurdering.dk. Du kan også hente div. vejledninger på emu.dk.

Øv dig på din introduktion

Du kan med fordel øve dig på din introduktion, uden der er elever til stede. Hvordan vil du præsentere for eleverne, hvad der skal ske? Hvad vil du sige? Hvis du bliver forvirret, bliver eleverne det også.

En introduktion til sprogvurderingen kan være:

”Nu skal vi i gang med at lave nogle spændende og sjove opgaver på iPad/computer. Når I laver opgaverne, skal I gøre jer umage og gøre det så godt, som I kan. Vi har god tid, så I bruger bare den tid, I har brug for.   

Nogle af opgaverne er lette og andre er lidt svære. Hvis I synes, at en opgave er svær, må I gerne gætte, så kommer I med jeres bedste gæt – det er superfint.” 

Tjek også demoens funktioner, inden du skal sprogvurdere, så du er velforberedt, rolig og har overblikket i selve sprogvurderingssituationen. 

Forbered eleverne

Eleverne skal også forberedes. Lad dem for eksempel afprøve iPads/computere og hovedtelefoner en uge før, sprogvurderingen foretages.

Vis eleverne demoversionen i plenum og lad dem eventuelt afprøve den sammen med den, som foretager sprogvurderingen. 

Hav styr på teknikken

Tjek, at der er styr på teknikken, inden eleverne kommer ind i klassen, så der ikke skal bruges unødig energi på opstart.

Er iPads/computere på plads og klar, er der høretelefoner til alle? Og hvad med unilogin?

Når eleverne kommer ind i lokalet, er det vigtigt, at du som voksen kan sørge for, at de bliver logget ind i sprogvurderingen.

0. klasseeleverne har endnu ikke rutine i at logge ind med unilogin. Selvfølgelig skal de lære det, men det er ikke nødvendigt i sprogvurderingssituationen. Det kan de øve på et andet tidspunkt. Eleverne skal blot koncentrere sig om selve sprogvurderingen. 

Der kan nemt opstå frustrationer, hvis teknikken udfordrer.

Er I flere om at sprogvurdere, kan den ene med fordel give eleverne introduktionen, mens den anden holder iPads/computere aktive.  

Skriv forløbet på tavlen

Hvis du har svært ved at huske rammen, proceduren eller introduktionen, så skriv det på en planche eller på tavlen. Så kan du hurtigt løbende orientere dig.  

Juster lyden

Når eleverne sidder klar ved deres iPads/computere, skal du sammen med hver enkelt tjekke lydniveauet i hovedtelefonerne, så lyden hverken er for lav eller for høj, men føles behagelig.

Introducer forløbet og gennemgå demo

Når du har introduceret eleverne til sprogvurderingstesten, skal du gennemgå demoen på tavlen.

Der er vigtigt, at du italesætter dine tanker og strategier for at svare på opgaverne, så eleverne forstår, hvordan de skal gøre.

Du kan for eksempel sige:

”Hov, jeg hørte ikke lige, hvad han sagde, så jeg trykker på knappen med højttaleren, så jeg kan høre opgaven igen”.

Oplys eleverne om varighed …

Inden eleverne går i gang med testen, er det vigtigt, at du fortæller dem, at de bliver færdige på forskellige tidspunkter. Du kan for eksempel sige:

”I bliver færdige på forskellige tidspunkter, fordi I kommer i gang på forskellige tidspunkter”.

… og om fyrværkeriet til sidst

Husk også at fortælle, hvad eleverne skal gøre, når de når til fyrværkeriet i testen (indikatoren på, at sprogvurderingen er afsluttet).

Du kan for eksempel sige:

”Når I når til fyrværkeriet, rækker I en hånd i vejret, og så kommer [navn på den voksne] og følger jer ud”. 

Start debatten

Læs også

  • Dorte Fredtoft Olesen og Nina Mathilde Haselbach
    Børnehaveklasse

    Her er sprogvurderingen den røde tråd i arbejdet med børnenes sprogudvikling

1 relateret artikel
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Sådan sikrer du, at sprogvurderingen bliver en god oplevelse

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS