Det kan godt betale sig at være omhyggelig med at forberede den obligatoriske sprogvurdering, der gennemføres i starten af skoleåret.
For skal resultaterne være brugbare, skal det være en god oplevelse for eleverne, mener Dorte Fredtoft Olesen, der er tale-hørelærer på Højmeskolen i Odense.
“Husk, at du giver eleverne de bedste forudsætninger for at gennemgå sprogvurderingen, når du har overblikket,” siger hun.
Her er hendes 10 bedste råd til, hvordan du bedst forbereder og afvikler sprogvurderingen. Det meste også står også i vejledningen, påpeger hun – men hun har selv fulgt og afprøvet alle rådene og ved, at de virker.
Start med at tage en grundig snak med din nærmeste leder om alt det praktiske. Hvor og hvornår skal sprogvurderingen foregå? Skal børnene vurderes samlet eller i mindre grupper? Er der devices og høretelefoner til alle? Hvem sørger for, at det virker på dagen? Osv.
Du kan med fordel øve dig på din introduktion, uden der er elever til stede. Hvordan vil du præsentere for eleverne, hvad der skal ske? Hvad vil du sige? Hvis du bliver forvirret, bliver eleverne det også.
En introduktion til sprogvurderingen kan være:
”Nu skal vi i gang med at lave nogle spændende og sjove opgaver på iPad/computer. Når I laver opgaverne, skal I gøre jer umage og gøre det så godt, som I kan. Vi har god tid, så I bruger bare den tid, I har brug for.
Nogle af opgaverne er lette og andre er lidt svære. Hvis I synes, at en opgave er svær, må I gerne gætte, så kommer I med jeres bedste gæt – det er superfint.”
Tjek også demoens funktioner, inden du skal sprogvurdere, så du er velforberedt, rolig og har overblikket i selve sprogvurderingssituationen.
Eleverne skal også forberedes. Lad dem for eksempel afprøve iPads/computere og hovedtelefoner en uge før, sprogvurderingen foretages.
Vis eleverne demoversionen i plenum og lad dem eventuelt afprøve den sammen med den, som foretager sprogvurderingen.
Tjek, at der er styr på teknikken, inden eleverne kommer ind i klassen, så der ikke skal bruges unødig energi på opstart.
Er iPads/computere på plads og klar, er der høretelefoner til alle? Og hvad med unilogin?
Når eleverne kommer ind i lokalet, er det vigtigt, at du som voksen kan sørge for, at de bliver logget ind i sprogvurderingen.
0. klasseeleverne har endnu ikke rutine i at logge ind med unilogin. Selvfølgelig skal de lære det, men det er ikke nødvendigt i sprogvurderingssituationen. Det kan de øve på et andet tidspunkt. Eleverne skal blot koncentrere sig om selve sprogvurderingen.
Der kan nemt opstå frustrationer, hvis teknikken udfordrer.
Er I flere om at sprogvurdere, kan den ene med fordel give eleverne introduktionen, mens den anden holder iPads/computere aktive.
Hvis du har svært ved at huske rammen, proceduren eller introduktionen, så skriv det på en planche eller på tavlen. Så kan du hurtigt løbende orientere dig.
Når eleverne sidder klar ved deres iPads/computere, skal du sammen med hver enkelt tjekke lydniveauet i hovedtelefonerne, så lyden hverken er for lav eller for høj, men føles behagelig.
Når du har introduceret eleverne til sprogvurderingstesten, skal du gennemgå demoen på tavlen.
Der er vigtigt, at du italesætter dine tanker og strategier for at svare på opgaverne, så eleverne forstår, hvordan de skal gøre.
Du kan for eksempel sige:
”Hov, jeg hørte ikke lige, hvad han sagde, så jeg trykker på knappen med højttaleren, så jeg kan høre opgaven igen”.
Inden eleverne går i gang med testen, er det vigtigt, at du fortæller dem, at de bliver færdige på forskellige tidspunkter. Du kan for eksempel sige:
”I bliver færdige på forskellige tidspunkter, fordi I kommer i gang på forskellige tidspunkter”.
Husk også at fortælle, hvad eleverne skal gøre, når de når til fyrværkeriet i testen (indikatoren på, at sprogvurderingen er afsluttet).
Du kan for eksempel sige:
”Når I når til fyrværkeriet, rækker I en hånd i vejret, og så kommer [navn på den voksne] og følger jer ud”.
Sådan sikrer du, at sprogvurderingen bliver en god oplevelse
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.