Forud for forløbet havde begge 6.-klasser arbejdet med artikel-genren i danskundervisningen. I historie havde vi kronologisk genopfrisket tidsperioderne. For hvornår var det nu rensdyrjægerne og Egtvedpigen levede, for slet ikke at tale om Kejser Augustus og Margrete d. 1.?
Ingen af disse historiske personer var nye for eleverne, men blot en kærkommen genopfriskning af tidligere undervisningsgange.
Disse personer var også på nogle af de kort, som var med i historiestratego-spillet, som gratis kan ses på meloni.dk.
Spillet går på ud på, at eleverne deles i to hold, og hver elev udstyres med et kort med en historisk person. Herefter skal man så fange eller undgå hinanden, alt afhængig af hvor stærk personen på ens kort er.
For eksempel slår Margrete d. 1. let Tollundmanden, men taber hvis hun møder Kejser Augustus. Man vinder spillet, når man har fundet modstanderens Solvogn – og den kan være gemt dybt inde i skolen.
Stratego-spillet var første punkt på dagsordenen. Vores skole er nærmest omgivet af skov, så derfor gik vi i skoven. Spillet kan dog sagtens spilles i skolegården. Efter et par spil havde Chris fundet Solvognen, og Tutankhamon havde blandt andet slået Absalon ihjel.
Kom ikke og sig, at der ikke sker noget i skovene i Sindal.
Kildekritik og skovstratego: Margrete 1. dræber med lethed Tollundmanden
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.