Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Tværfagligt forløb

Kildekritik og skovstratego: Margrete 1. dræber med lethed Tollundmanden

Billede af et historiestartego kort. På kortet er et billede af Kejser Augustus.
Foto: Lars A. Haakonsen

Dansk- og historielæreren slog sig sig sammen om en drabelig leg, artikelskrivning og kildearbejde. Men var legen i skoven sjov og lærerig eller ren børnemishandling? spørger Lars A. Haakonsen.

Lars A. Haakonsen
Lars A. Haakonsen Historie- og samfundsfagsrådgiver
Start debatten
23. juni 2025, kl. 10:30
Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Start debatten

Historie og dansk kan i den grad supplere hinanden. Det er ingen stor nyhed. Alligevel vil jeg tillade at beskrive et lille tværfagligt forløb, klassens dansklærer og jeg har afprøvet.

Forløbet strakte sig over fem lektioner og foregik i to 6. klasser, hvor dansklæreren og jeg begge var til stede. Forløbet handlede blandt andet om bevægelse i historie, artikelskrivning og efterfølgende kildearbejde, men lad os starte fra starten.

Historiestratego i skoven

Forud for forløbet havde begge 6.-klasser arbejdet med artikel-genren i danskundervisningen. I historie havde vi kronologisk genopfrisket tidsperioderne. For hvornår var det nu rensdyrjægerne og Egtvedpigen levede, for slet ikke at tale om Kejser Augustus og Margrete d. 1.?

Ingen af disse historiske personer var nye for eleverne, men blot en kærkommen genopfriskning af tidligere undervisningsgange.

Disse personer var også på nogle af de kort, som var med i historiestratego-spillet, som gratis kan ses på meloni.dk.

Spillet går på ud på, at eleverne deles i to hold, og hver elev udstyres med et kort med en historisk person. Herefter skal man så fange eller undgå hinanden, alt afhængig af hvor stærk personen på ens kort er.

For eksempel slår Margrete d. 1. let Tollundmanden, men taber hvis hun møder Kejser Augustus. Man vinder spillet, når man har fundet modstanderens Solvogn – og den kan være gemt dybt inde i skolen.

Stratego-spillet var første punkt på dagsordenen. Vores skole er nærmest omgivet af skov, så derfor gik vi i skoven. Spillet kan dog sagtens spilles i skolegården. Efter et par spil havde Chris fundet Solvognen, og Tutankhamon havde blandt andet slået Absalon ihjel.

Kom ikke og sig, at der ikke sker noget i skovene i Sindal.

Tilbage til klassen

Herefter gik turen tilbage til klasselokalet, hvor computerne blev fundet frem, og eleverne skrev artikler om aktiviteten. Dansklæreren gav en introduktion, hvor rammen for artiklerne blev sat. Som journalister på Børneavisen skulle de skrive en artikel, men det var helt op til eleverne selv at finde vinklen.

For eksempel hed en af artiklerne ‘Børn tvunget ud i stormvejr‘, mens en anden artikel hed ‘Kampen om Solvognen’, og selvfølgelig var der en sensationsartikel om, da ‘Chris fandt Solvognen’.

Kildekritisk arbejde

Da artiklerne var færdigskrevet og printet, var det tid til at sammenligne. Forskellene på artiklerne var store til trods for, at eleverne havde oplevet nøjagtigt det samme.

For eksempel mente Victoria og Elise, at undertegnede havde skældt ud – de havde endda et billede af det i deres artikel.

Præcis samme billede blev brugt i en anden artikel, hvor der stod, at læreren roste børnene. Det var med til at starte en god samtale om kildekritik – for begge dele kan vel ikke passe?

På den måde fik eleverne selv skabt deres egen historie, og set hvordan andres historier ikke nødvendigvis var den samme. Det er da ingen dårlige erkendelse, at man ikke skal tro på alt, hvad man læser – heller ikke om det der sker langt ude i skoven.

Start debatten

Læs mere

  • Side fra Billed-Bladet, okt 1945, med foto fra Auschwitz
    Anbefalinger

    Månedens bedste undervisningstip til historielæreren

1 relateret artikel
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Kildekritik og skovstratego: Margrete 1. dræber med lethed Tollundmanden

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS