Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Guide

Erhvervspsykolog: Sådan sætter du grænser i forældre­samarbejdet

Foto: Adobe Stock (red. Folkeskolen)

David Graae oplever, at forældresamarbejde er noget af det, der stresser mest for lærere og skoleledere. Han har samlet værktøjer, som kan hjælpe med at sætte grænser og skabe en god dialog.

Maria Becher Trier
Maria Becher Trier Journalist
Start debatten
5. august 2025, kl. 04:27
Start debatten

Har du prøvet, at en far igen og igen kræver, at hans barn har mobiltelefonen tændt i klassen, selv om du har forklaret, at det er uhensigtsmæssigt, fordi skolen har mobilregler?

Så er du ikke den eneste.

Erhvervspsykolog David Graae står for stresshåndtering for medarbejdere i tre kommuner. Siden 2018 har han samlet erfaringer fra især skoler og daginstitutioner, og det har slået ham, hvor meget tid og resurser lærere, pædagoger og skoleledere bruger på at forsvare deres faglige beslutninger over for forholdsvis få kritiske forældre.

Læs også

Featured image for Frygt ikke forældrene: Forfatter fortæller,  hvordan du sætter grænser
Anmeldelse

Frygt ikke forældrene: Forfatter fortæller, hvordan du sætter grænser

”Når jeg samler årsagerne til stress ind, så kan jeg se, at meget handler om forældresamarbejde. Lærerne har nok at se til i forvejen. Der er inklusion, nye faglige mål og nedskæringer. Så det her er en lavthængende frugt, som vi kan gøre noget ved”, siger han.

Sæt grænser

Derfor har han nu skrevet bog ‘Grænsesætning og dialog – Psykologisk tryghed i forældresamarbejdet’, der indeholder værktøjer til, hvordan lærere og pædagoger ved at sætte grænser og gribe dialogen med forældrene systematisk an kan reducere tiden på udfordrende forældresamarbejde.

Hans oplevelse er, at det ikke er forældre, der handler i affekt, der er den største udfordring for lærerne.

”Lærerne har en oplevelse af øget forbrugermentalitet blandt forældre. Forældre betragter i højere grad i dag end for ti år siden skolen som et serviceorgan. Der er i højere grad tale om en kunde-sælger-relation end et samarbejde omkring barnet. Det er ofte dér, udfordringerne opstår”, siger han.

Tilbagemeldingerne fra lærerne er, at det ofte er i kommunikationen, det går galt.

”Det sker blandt andet på Aula, hvor nogle forældre har urealistiske forventninger til lærerne. Men det sker også i de daglige møder, der sker, eller når forældre bliver utilfredse og klager”, forklarer han.

Der er i højere grad tale om en kunde-sælger-relation end et samarbejde omkring barnet. Det er ofte dér, udfordringerne opstår

David Graae Erhvervspsykolog

Skoleledere skal sige fra

Det er ikke kun lærerne, der oplever udfordringerne i forældresamarbejdet. Det er i høj grad også lederne, der kan gøre brug af de værktøjer, som han beskriver i bogen.

”Lederen skal gå forrest for at sikre et godt forældresamarbejde, men har brug for at tydeliggøre at det er et fælles ansvar at kunne lykkes med barnets trivsel og dannelse”, siger David Graae. Hvis skolelederen er for rummelig eller altid være tilgængelig overfor forældre, der kommer med utilfredshed, kan det blive en udfordring, hvis kommunikationen ikke foregår på en ordentlig måde, mener han.

Han har mødt flere skoleledere, som har forladt jobbet på grund af udfordringer med forældresamarbejdet.  

”Det er ikke eleverne, der får dem til at stoppe. Det er rammerne eller forældrene. Så i stedet for at lave lappeløsninger for den enkelte, så vil jeg hellere lave det forebyggende arbejde”, siger han.

Skolen har gjort sig selv til et serviceorgan

Men det kræver, at både lærere og ledere er klar til at sætte tydelige rammer i forældresamarbejdet uden at dialogen går tabt.

”Skolen har gjort sig selv for meget til et serviceorgan. Det skal man være parat til at sige fra overfor”, siger han.

David Graae forklarer, hvordan han har været på privatskoler, hvor forældrene skal skrive under på, at de taler pænt om skolen og de andre børn, og hvis der er i tvivl, så henvender de sig til skolen og ikke på fællesbeskeder.

”Det kan de få forældrene til at skrive under på på en privatskole. Det kan man ikke i folkeskolen, men man kan godt have samme mindset”.

David Graae gennemgår i bogen, hvordan grænsesætning i skolen er blevet en større og større udfordring. Dernæst giver han et bud på en psykologisk værktøjskasse, som lærere og skoleledere kan bruge, når der skal sættes grænser.

Han peger også på, hvordan værktøjskassen kan implementeres på skolerne. Og til sidst i bogen giver han en opskrift på, hvordan skoler kan undgå shitstorme på de sociale medier.

”Jeg kunne godt tænke mig, at man får lavet handleplan for, hvordan shitstorme på sociale medier bliver håndteret på kommunalt plan”, siger han. “Den kan kobles sammen med den eksisterende kriseplan for vold og trusler, så den kan følge med til de moderne trusler på de sociale medier – nemlig shitstorme eller grove fejlagtige anklager”.

Skeln mellem samarbejde og service

Tænk over, om du oplever ægte samarbejde med forældre, eller om skolen bliver behandlet som et serviceorgan. Hvis samarbejdet domineres af forbrugermentalitet, bliver det svært at skabe fælles ansvar for barnets trivsel.

Det er din opgave at sætte tydelige rammer for, hvad samarbejdet handler om og forventningsafstemme, hvad forældre får ud af Aula-kommunikation og forældremøder.

Undgå forsvarspositionen

Når du begynder at forklare dig for meget eller retfærdiggøre beslutninger, risikerer du at acceptere en præmis om mistillid.

  • Vær opmærksom på dit eget sprog og følelsesniveau: Forsvar avler ofte modstand og konfliktoptrapning
  • Giv relevant information – ikke overdreven forklaring
  • Støt hinanden i kollegagruppen: Hjælp, hvis en kollega havner i forsvarsmode

Form før indhold

Inden du går ind i et fagligt emne, som forældre vil tage op, så mærk efter: Er tonen og timingen i orden?

  • Det gælder både mails, møder og Aula-kommunikation
  • Sig fx: “Jeg vil gerne tale om det her – men ikke på den måde” eller ”Det må jeg lige tænke over, jeg vender tilbage”
  • Insistér på, at samtaler foregår respektfuldt og på rette tidspunkt

Stop gentagne diskussioner

Hvis du oplever, at forældre igen og igen stiller det samme spørgsmål, fordi de ikke vil acceptere tingene, som de er, så sæt en grænse:

Skeln mellem manglende forståelse og manglende accept.

Sig fx: “Vi har vendt det her tidligere – jeg kan godt uddybe, men svaret er det samme”.

Gå bagom modstanden

Hvis dine faglige argumenter ikke bliver hørt, så stop op.

Afvæbn med anerkendelse og fælles fokus.

Brug fx denne sætning: “Vi er enige om, at Elias ikke trives – hvordan kan vi sammen hjælpe ham?”

Prøv at forstå den forforståelse, der spænder ben for dialogen.

Spørg nysgerrigt og empatisk: “Hvad gør det her svært for jer?”

Start debatten

Læs også

  • Guide: 8 gode råd til at undgå forældreklager
    Tema | Forældreklager

    Guide: 8 gode råd til at undgå forældreklager

  • Rikke er en 'markant mor': Sådan tackler du os som lærer
    Skole-hjem-samarbejde

    Rikke er en ‘markant mor’: Sådan tackler du os som lærer

  • Træt af møgsager: Kommune sender 50 skoleledere på kursus i krise­kommunikation
    Mediestorm

    Træt af møgsager: Kommune sender 50 skoleledere på kursus i krise­kommunikation

3 relaterede artikler
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Erhvervspsykolog: Sådan sætter du grænser i forældre­samarbejdet

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS