Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Skolestart

For første gang i 125 år har 1.-klasserne ikke billedkunst på skemaet

Politikerne har fjernet billedkunst i 1. klasse fra dette skoleår. Enkelte folkeskoler holder fast, ellers er det nu kun fri- og privatskoler, der tilbyder faget. Det kan få betydning, for billedkunst er et fag, som skoler profilerer sig på, siger skolehistoriker.

Herfølge Skole er en af de få folkeskoler, der fortsat har billedkunst i 1. klasse. Læs mere om deres undervisning her.

Foto: Louise Low
Pernille Aisinger
Pernille Aisinger Journalist
1 kommentar
10. august 2025, kl. 19:31
1 kommentar

Når lille Ida og Emil i dag starter i 1. klasse, møder de ind til et skema, der næsten udelukkende består af boglige fag. De får idræt og musik. Men ingen billedkunst og ingen håndværk og design.

Det er første gang i 125 år, for tegning, sløjd, håndarbejde og husgerning har været en meget vigtig del af skoledagen helt tilbage til folkeskolens start, fortæller skolehistoriker Ning de Coninck-Smith.

”Det er en på én gang overraskede prioritering og så måske alligevel ikke. Jeg har svært ved at forestille mig, at lærerne ikke alligevel vil inddrage kreative elementer i undervisningen af de små. Men at det ikke længere står på skemaet, vil givet få betydning, for billedkunst et profilfag, som forældrene lægger mærke til”, siger hun.

Billedkunst er et profilfag i 1. klasse, ligesom engelsk.

Ning de Coninck-Smith Skolehistoriker

Konsekvens af de kortere skoledage

Politikerne blev enige om at fjerne den ene times billedkunst, der hidtil har været på skemaet i 1. klasse, som et led i forkortelsen af skoledagen i den nye skoleaftale. Foreningen Danmarks Billedkunstlærere kæmpede mod beslutningen hele sidste år, men tabte.

”Det er helt i modstrid med de ønsker politikerne har om at gøre skolen mere praktisk. Det nytter ikke, at de har skruet op for billedkunst og håndværk og design i udskolingen, når de har lavet et hul i 1. klasse, hvor de små slet ikke får mulighed for at udtrykke sig kreativt gennem andre materialer en et hvidt A4-ark eller en skærm”, siger formand for Danmarks Billedkunstlærere Lykke Andersen.

Foreningen med 2.500 medlemmer har spurgt i deres lukkede Facebookgruppe for billedkunstlærerne, hvor mange skoler, der alligevel holder fast i faget. Blandt de 450 billedkunstlærere, der har svaret på opfordringen, oplever syv ud af ti billedkunstlærere, at faget er helt væk fra 1. klassernes skema fra dette skoleår.

De knap 500 svar på Facebook er ikke repræsentative, men kan give et praj om situationen: Kun 1 ud af 10 svarer, at skolen valgt at bruge penge, som tidligere gik til understøttende undervisning – den såkaldte timebank – til at sikre billedkunst på skoleskemaet i 1. klasse.

”Det er brandærgerligt. Jeg havde håbet, at flere skoler ville benytte sig af muligheden for at tage timer fra den nye timebank til at beholde faget i 1. klasse. Men jeg ved godt, at det kræver, at der er en engageret billedkunstlærer, der tager fat i TR og AMR og skolelederen og kæmper for det”, siger hun.

Værd at blive kaldt billedkunstmafia

På Facebook fortæller hver tiende af lærerne, at de har kunnet beholde faget i 1. klasse ved hjælpe af timer fra timebanken. Men der er også en del, der spørger til, hvordan det kan lade sige gøre, og hvad timebanken overhovedet er.

”Jeg synes det tyder på, at lærerne ikke er blevet informeret om, at de faktisk har mulighed for at påvirke, hvordan timerne fra timebanken bliver brugt. På min skole er min leder endt med at prioritere faget i en grad, så vi har to lektioner. Vi bliver kaldt billedkunstmafiaen, men det er det værd”.

Sådan kan man beholde billedkunst i 1. klasse

Hvis du vil kæmpe for at beholde billedkunst på skemaet i 1. klasse, kan du bede din tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant gå med dig til en forhandling med ledelsen om at få timer fra timebanken. Timebanken er de penge, der tidligere gik til understøttende undervisning, som skolelederne nu har fået frie hænder til at prioritere. Læs mere om timebanken her

Tegning på skemaet tilbage til 1899

Når 1.klasseeleverne i langt de fleste folkeskoler i år ikke får lov at fatte pensler og tegnekridt, er det et brud med en meget lang historie for faget i folkeskolen.

Helt tilbage til ’Det Sthyrske Cirkulære’, der beskrev by- og landskolerne i 1899 var tegning på skemaet. For de yngste elever handlede det om at ’træne sanserne og den selvstændige iagttagelse’ både med henblik på at lære skønhedssans og orden og som forberedelse til, hvis de senere skulle uddannes til tømrere, ingeniører, grafikere eller skiltemalere.

I mellemkrigsårene blæste reformpædagogiske vinde med tanker om selvstændig kunstnerisk udfoldelse og kreativitet og 1958 kom faget med Den Blå Betænkning til at hedde ’formning’ og fik et mere kreativt og ekspressivt indhold.

Med skoleloven 1993 kom faget til at hedde billedkunst.

Kan få betydning for forældrenes valg

”Skolen har altid haft en praktisk dimension med sløjd, tegning, håndarbejde, skolehaver og skolekøkken. Og fra 60’erne desuden med en kunstnerisk side”, siger skolehistoriker Ning de Coninck-Smith.

”Det er tankevækkende, at man nu mener, at netop det fag kan undværes i 1. klasse. Kultur har det svært i dag, og det er jo i virkeligheden det, der får vores samfund til at hænge sammen”, siger hun.

Det er svært at forudsige, hvad det kommer til at betyde for eleverne, fordi der netop er mulighed for forskellige løsninger, og det vil afhænge den enkelte skole og lærere, hvor meget det kreative vil forsvinde ud af indskolingen. Men et sted, det sandsynligvis kan få betydning, er i forældrenes valg mellem privat- og folkeskolen.

I Danmarks Billedkunstlæreres Facebookrundspørge fortæller flere af de lærere, der skriver, at de fortsat kommer til at have faget i 1. klasse, at de arbejder på fri- eller privatskoler, som prioriterer kunst og kreativitet højt.

”Billedkunst er et profilfag i 1. klasse, ligesom engelsk. Hvilket jo også gjorde, at folkeskolerne skulle have engelsk i 1. for nogle år siden”, siger Ning de Coninck-Smith. “Friskolerne kunne ikke drømme om ikke at have de kunstneriske fag som en del af deres profilering over for forældrene helt fra starten. Og børnene er næsten alle sammen vilde med det”.

Læs også

Lærer: Alt det her var vores elever gået glip af uden billedkunst i 1. klasse
Billedkunst

Lærer: Alt det her var vores elever gået glip af uden billedkunst i 1. klasse

1 kommentar

Læs også

  • Skoler indfører korte dage, som slutter ved frokosttid
    Skoledagens længde

    Skoler indfører korte dage, som slutter ved frokosttid

Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

For første gang i 125 år har 1.-klasserne ikke billedkunst på skemaet

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS