Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

Folkeskolereformens forøgelse af timetallet er enestående i OECD

Danmark har udvidet elevernes obligatoriske skoletid suverænt mest mellem 2014 og 2019, viser OECD’s årlige kig på uddannelse i OECD-landene, Education at a Glance.

Karen Ravn
Karen Ravn Onlineredaktør
8 kommentarer
8. september 2020, kl. 13:00

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

8 kommentarer

OECD har i år bl.a. valgt at fokusere på, om elevernes skoletid forandrer sig meget over årene. I OECD har de yngste elever gennemsnitligt 804 skoletimer om året og de ældre 922, og dette tal har været relativt stabilt over tid. Undtagen i ganske få lande, hvoraf Danmark skiller sig markant ud. Her havde de yngste elever – primary education – 754 timer om året i 2011, 954 timer i 2014 og 1051 i 2019. For de ældre elever – lower secondary – er det årlige timetal steget fra 930 i 2011 over 1120 til 1200 timer årligt ifølge OECD's tabeller.

Education at a Glance

"Selvom undervisningstiden blev højnet med 36 procent mellem 2014 og 2019 i alt på tværs af grundskoleniveauerne, er det typiske antal skoledage forblevet på 200 dage om året", skriver OECD-folkene om den danske folkeskolereform.

"Antallet af obligatoriske undervisningstimer i primary education (svarende til 0.-6. klasse, red.) steg mest i Danmark (med 39 procent eller 2080 timer) som følge af ekstra 510 timer afsat til et antal obligatoriske fag (læsning, skrivning og litteratur, matematik, naturfag, første og andet fremmedsprog mv.) og 1570 timer til et antal obligatoriske læringsaktiviteter (inkluderet i kategorien 'andre fag'). Dette førte til en stor ændring i fordelingen af undervisningstiden per fag med en reduktion på 13 procentpoint i andelen af tid afsat til læsning, skrivning og litteratur, matematik, naturfag og den obligatoriske fleksible del af undervisningen opvejet af en stigning i andelen af obligatorisk undervisningstid afsat til andre obligatoriske fag", skriver OECD's uddannelseskontor.

Selvom eleverne altså har fået flere dansk-, matematik- og naturfagstimer betyder indførelsen af understøttende undervisning, tidlig engelsk mv., at dansk, matematik og naturfag alligevel fylder en mindre andel af elevernes skemaer, viser OECD's beregninger.

Som bekendt har den danske undervisningsminster Pernille Rosenkrantz-Theil for nylig gentaget, at hun ikke mener, der bør røres ved elevernes samlede skoletid:

"Jeg synes, den samlede undervisningstid skal være, som den er", sagde undervisningsministeren.

Undervisningsminister vil ikke skære ned på undervisningstid

Danmark bruger færre penge på uddannelse

Education at a Glance-rapporten konstaterer, at de fleste OECD-lande bruger flere penge per elev/studerende, end de gjorde i 2012 – med undtagelse af fem lande, herunder Danmark.

Både samlet set og opgjort per elev/studerende er Danmarks udgifter til skole og uddannelse faldet i perioden fra 2012 til 2017, viser rapporten. Antallet af elever i grund- og ungdomsuddannelse i Danmark er faldet med 0,3 procent fra 2012 til 2017, mens de offentlige udgifter til uddannelserne er faldet med 1,9 procent.

8 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Folkeskolereformens forøgelse af timetallet er enestående i OECD

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS