Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Aarhus går i spidsen for frihed til skolerne

Annette Teilmann Demant
Dorthe Ryom Fisker
Thomas Medom
Thomas Medom Formand for SF - Aarhus, Rådmand for børn og unge i Aarhus Kommune.
Start debatten
17. januar 2019, kl. 01:25

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Efter frustrationer, suk og et langt, sejt træk er 3.170 bindende mål i folkeskolen nu blevet vejledende. De faglige mål for, hvad eleverne skal kunne i fagene, er stadig de samme, men skolerne har fået øget frihed til at planlægge vejen til målet.

Folkeskolen nr. 01 2019

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk’s debatregler

Og med Aarhus i spidsen er vi nu godt på vej til at gøre læringsplatformen til et værktøj for læreren frem for et målstyringsværktøj. Med den nye lovgivning, der løsner bindingerne i målene for elevernes læring, er der givet et større råderum til at tilrettelægge undervisningen. Det betyder, at præmissen for planlægningen af undervisningen er ændret, så skolerne frit kan vælge, hvordan de vil anvende læringsplatformen. Det er godt, for det er lokalt på skolerne, man har den fornødne viden og erfaringen til at skabe den gode undervisning for den enkelte klasse og elev.

Nu skal vi have den gode udvikling helt ud på skolerne. Og det kræver dialog, når vi skal finde den fælles forståelse og retning. Derfor har vi i Aarhus på tværs af lærerforening, skolelederforening og forvaltning nedsat et forum, hvor vi skal drøfte, hvordan friheden til planlægning af undervisning skal udmøntes sammen med eksisterende krav til elevernes faglige og sociale læring.

Det nedsatte forum skal give ledere og medarbejdere et afsæt og en understøttelse i diskussionen af, hvad ændringerne i Fælles Mål og en øget didaktisk frihed får af betydning for lærernes brug af læringsplatformen. Det vigtige er, at der i sidste ende opnås en fælles forståelse for sammenhængen mellem folkeskolens formål og arbejdet med målene for elevernes læring i planlægning af undervisningen. Dialogen skal gerne nå derhen, hvor læringsplatformen bruges der, hvor det giver mening for undervisningen og planlægningen af denne.

Netop nu tilbydes kommunerne dialogmøder landet over med Danmarks Lærerforening, KL, Skolelederforeningen, Børne- og Kulturchefforeningen samt Undervisningsministeriet. I Aarhus har interessen for det begrænsede antal pladser til møderne været så stor, at vi arbejder på at afholde et særskilt Aarhus-møde.

Det siger meget om, at vi bevæger os i den rigtige retning, og at dialogen efter ændringen af de faglige Fælles Mål er både efterspurgt, positiv og nødvendig.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Aarhus går i spidsen for frihed til skolerne

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS