Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Faglig rådgiver

Teknologiforståelse endte som valgfag: Hvordan kunne man tage så uambitiøs en beslutning?

Teknologiforståelse skal på skoleskemaet, og ikke kun som valgfag, mener Lis Zacho.

Lis Zacho
Lis Zacho Matematikrådgiver
Start debatten
17. september 2025, kl. 14:29
Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Start debatten

Jeg var skuffet, da teknologiforståelse blev udråbt til et valgfag fra skoleåret 2027/28. Hvordan kunne man tage så uambitiøs en beslutning? Vidste man overhovedet, hvad man sagde nej til og har alle børn og unge ikke brug for at have teknologiforståelse?

Min første tanke var, at jeg allerede ville gå i gang med valgfaget i skoleåret 2025/26. Jeg begyndte at udvikle forløb og aktiviteter. Jeg fik styr på, hvad valgfaget skulle kunne, og hvordan man skulle undervise i det.

Heldigvis har jeg en skoleleder, der godt kunne se fordelen ved, at eleverne i 8. klasse fik teknologiforståelse. De sidste mange år har indskoling og mellemtrin haft teknologiforståelseskurser i løbet af skoleåret, og nu kunne de store også få muligheden. Jeg glædede mig helt vildt.

 Vi skal ruste eleverne til fremtiden

Endelig kom den store dag, hvor teknologiforståelse stod på skoleskemaet.

Jeg startede med at give eleverne en introduktion til faget, så de kunne forstå, hvad faget handler om. Bagefter stod den på arbejde med AI. Her undersøgte vi hvilke jobs, der bliver overtaget af AI, og hvilke der ikke bliver det.

Jeg mener, at alle elever har brug for viden om teknologi og AI, så de kan kvalificere deres uddannelsesvalg.

De fleste tror, at verden står åben for dem, og at de voksne nok skal rydde forhindringerne af vejen. Men virkeligheden er en hel anden, og det kritiske blik på teknologiens indtog i vores liv er en udfordring.

Årsplanen er parat, læreren er parate og jeg håber også, at eleverne er parate, men jeg tror ikke, at beslutningstagerne ved, hvad et valgfag er, og hvordan eleverne agerer i det.

Kendetegnene ved valgfag

  • Elevernes eget valg: Eleverne har selv valgt faget , men det betyder ikke nødvendigvis, at de er passionerede omkring det. Valget kan være præget af, hvad der virker nemmest eller mindst krævende.
  • Placering på skemaet: Valgfagene ligger oftest sidst på dagen, hvilket kan have en negativ påvirkning på energiniveauet og motivationen.
  • Blandede elevgrupper: Elever fra forskellige klasser og årgange blandes, hvilket kan skabe nye relationer, men det kan også være en udfordring for fællesskabet.
  • Lave faglige forventninger: Nogle elever forventer ikke, at valgfag er “rigtige fag”, og de undervurderer det faglige indhold.
  • Manglende motivation: Det er ikke alle, der har valgt faget ud fra interesse, men måske som fravalg af andre muligheder.
  • Fritidstilbud: Nogle elever opfatter valgfag mere som et fritidstilbud end skole.
  • Manglende struktur: Der kan i nogle valgfag mangle en tydelig faglig retning og opbygning, hvilket kan gøre det svært at skabe engagement og læring over tid.

Et valgfag kan sagtens være en god læringsoplevelse og have et godt fagligt potentiale. Som lærer kan man have større frihed til at udvikle eksperimenterende og innovative undervisningsforløb. Man kan dyrke fællesskabet på tværs af årgangens klasser og skabe nye relationer på tværs. Derudover kan man give eleverne medbestemmelse i undervisningen.

Jeg drømmer stadig om et teknologiforståelsesfag i folkeskolen og et valgfag som ekstra flødeskum på lagkagen.

Start debatten

Læs også

  • Matematiklærer: Disse opgaver kan gøre faget levende
    Faglig rådgiver

    Matematiklærer: Disse opgaver kan gøre faget levende

  • Matematiklærer: Vi skal være kritiske, når AI sniger sig ind i skolen
    Faglig rådgiver

    Matematiklærer: AI skal ikke snige sig ukritisk ind i skolen

    Lis Zacho Matematikrådgiver
  • Matematiklærer: Sådan bruger jeg AI i matematiktimerne
    Faglige rådgiver

    Matematiklærer: Sådan bruger jeg AI i matematiktimerne

    Lis Zacho Matematikrådgiver
3 relaterede artikler
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Teknologiforståelse endte som valgfag: Hvordan kunne man tage så uambitiøs en beslutning?

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS