Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Falihos

Speciallærer: De 10 H’er skaber struktur i undervisningen

Brug de 10 H’er, tydeliggør din undervisning, og sæt gang i opgaver så hurtigt som muligt, det er Jack Johansens fra Falihos tre vigtigste råd.

Jack Holmsted Johansen
Jack Holmsted Johansen Speciallærer og bestyrelsesmedlem i Falihos
Start debatten
21. oktober 2025, kl. 06:00
Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Start debatten

På den specialskole, jeg arbejder på, har vi en vision om at åbne barnet for verden og verden for barnet. For at komme i mål med den vision sørger vi altid for at have de 10 H’er på plads, som er vigtige spørgsmål, der giver eleven mulighed for at fordybe sig, og læreren mulighed for at skabe struktur.

Der er særligt fokus på tydelighed i undervisningen, så eleverne kan fastholde opmærksomheden i undervisningen, Og tydeligheden kommer især til udtryk ved hjælp af markeringerne i dagsordenen, når vi skifter til et nyt punkt.

De 10 H’er er:

  • Hvad skal jeg lave (indhold)?
  • Hvorfor skal jeg lave det (mening)?
  • Hvordan skal jeg det (metode)?
  • Hvor skal jeg lave det (placering)?
  • Hvornår skal jeg lave det (tidspunkt)?
  • Hvor længe skal jeg lave det (tidshorisont)?
  • Hvem skal jeg lave det med (personer)?
  • Hvor meget skal jeg lave (mængde)?
  • Hvem kan jeg få hjælp af (person)?
  • Hvad skal jeg lave bagefter (indhold)?

Et eksempel fra virkeligheden

Her er et eksempel på, hvordan jeg anvender H’erne i min undervisning:

Det er mandag, og klokken er 10.00. Det er tid til kulturfag, på den specialskole, jeg arbejder på. Her skal vi arbejde med et forløb om reformationen. Jeg skriver planen for timerne på tavlen og gennemgår den derefter med eleverne. Herefter går jeg i gang med en præsentation af forløbet, og de fire delemner, vi skal arbejde med under forløbet, samt de problemstillinger, der knytter sig dertil.

Inden vi går i gang med oplægget, laver vi et mindmap på tavlen, hvor der er fokus på forhåndsviden.

Jeg starter mit oplæg om første delemne, der handler om Martin Luthers opvækst, uddannelse og hans teser på kirkedøren. Oplægget tager udgangspunkt i den tekst, eleverne får udleveret bagefter, så det bliver mere håndgribeligt at gå til teksten. Desuden bærer oplægget præg af kort tekst og billeder til hvert slide.

Efter oplægget får eleverne teksten samt en opgave, hvor der er udvalgt fem teser. Opgaven går ud på, at eleverne skal omsætte teserne til en nutidsforståelse og med deres eget ordforråd. Som afslutning sættes de på døren til klasseværelset, og vi går derefter hen for at læse og starte en dialog om deres teser. For hvert skift i undervisningen sætter jeg et flueben for punktet i planen på tavlen, så eleverne kan følge med i, hvor langt vi er i dagsordenen. Ved undervisningens afslutning fortæller jeg, at det er spisetid, hvem der skal hente maden, og at de skal spise ude i fællesrummet.

Succes gennem tydelighed

Ofte er eleverne bevidste om nogle af punkterne i de 10 H’er. For eksempel: ”Hvad skal jeg lave?” fremgår af skemaet. ”Hvor skal jeg lave det?” er typisk elevens egen plads. ”Hvornår skal jeg lave det?” er henvist til skemaet, da tiderne står på. Ligeledes gælder det samme for længden af arbejdsopgaven (tidshorisont).

De fleste elever med ADHD har svært ved at overskue og planlægge og kan derfor opnå succes ved tydelighed. Denne succes udsender dopamin til hjernen, der øger motivationen. Og som de fleste lærere ved så fordrer motivation og succes endnu mere motivation og succes.

Start debatten

Læs også

  • Falihos: Tydeligt at kulturfagene ikke giver adgang til erhvervsuddannelserne

    Falihos: Tydeligt at kulturfagene ikke giver adgang til erhvervsuddannelserne

  • Faglig rådgiver

    Falihos: Eleverne var ivrige efter at komme i gang med projektarbejdet

    Anne Mette Thode
2 relaterede artikler
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Speciallærer: De 10 H’er skaber struktur i undervisningen

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS