På den specialskole, jeg arbejder på, har vi en vision om at åbne barnet for verden og verden for barnet. For at komme i mål med den vision sørger vi altid for at have de 10 H’er på plads, som er vigtige spørgsmål, der giver eleven mulighed for at fordybe sig, og læreren mulighed for at skabe struktur.
Der er særligt fokus på tydelighed i undervisningen, så eleverne kan fastholde opmærksomheden i undervisningen, Og tydeligheden kommer især til udtryk ved hjælp af markeringerne i dagsordenen, når vi skifter til et nyt punkt.
Et eksempel fra virkeligheden
Her er et eksempel på, hvordan jeg anvender H’erne i min undervisning:
Det er mandag, og klokken er 10.00. Det er tid til kulturfag, på den specialskole, jeg arbejder på. Her skal vi arbejde med et forløb om reformationen. Jeg skriver planen for timerne på tavlen og gennemgår den derefter med eleverne. Herefter går jeg i gang med en præsentation af forløbet, og de fire delemner, vi skal arbejde med under forløbet, samt de problemstillinger, der knytter sig dertil.
Inden vi går i gang med oplægget, laver vi et mindmap på tavlen, hvor der er fokus på forhåndsviden.
Jeg starter mit oplæg om første delemne, der handler om Martin Luthers opvækst, uddannelse og hans teser på kirkedøren. Oplægget tager udgangspunkt i den tekst, eleverne får udleveret bagefter, så det bliver mere håndgribeligt at gå til teksten. Desuden bærer oplægget præg af kort tekst og billeder til hvert slide.
Efter oplægget får eleverne teksten samt en opgave, hvor der er udvalgt fem teser. Opgaven går ud på, at eleverne skal omsætte teserne til en nutidsforståelse og med deres eget ordforråd. Som afslutning sættes de på døren til klasseværelset, og vi går derefter hen for at læse og starte en dialog om deres teser. For hvert skift i undervisningen sætter jeg et flueben for punktet i planen på tavlen, så eleverne kan følge med i, hvor langt vi er i dagsordenen. Ved undervisningens afslutning fortæller jeg, at det er spisetid, hvem der skal hente maden, og at de skal spise ude i fællesrummet.
Succes gennem tydelighed
Ofte er eleverne bevidste om nogle af punkterne i de 10 H’er. For eksempel: ”Hvad skal jeg lave?” fremgår af skemaet. ”Hvor skal jeg lave det?” er typisk elevens egen plads. ”Hvornår skal jeg lave det?” er henvist til skemaet, da tiderne står på. Ligeledes gælder det samme for længden af arbejdsopgaven (tidshorisont).
De fleste elever med ADHD har svært ved at overskue og planlægge og kan derfor opnå succes ved tydelighed. Denne succes udsender dopamin til hjernen, der øger motivationen. Og som de fleste lærere ved så fordrer motivation og succes endnu mere motivation og succes.
Speciallærer: De 10 H’er skaber struktur i undervisningen
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.