På Danmarks Lærerforenings Kongres 2025 var jeg på talerstolen med et indlæg om Fraktion 4 og vores indsatser for at fastholde medlemmerne.
Fraktion 4 rummer knap 18.000 pensionerede lærere, der har valgt fortsat at være en del af Danmarks Lærerforening. Vores fællesskab bygger på frivillighed, og uden de mange medlemmer, der lægger tid, energi og hjerteblod i arbejdet, ville Fraktion 4 ikke stå så stærkt.
Men vi vil også bidrage til mere end det sociale fællesskab. Vi ønsker at støtte folkeskolen og Danmarks Lærerforenings arbejde med at fastholde lærere – og her ser vi seniorerne som en særlig vigtig gruppe.
Behov og anerkendelse
De sidste år i arbejdslivet kan være både krævende og givende – men kun, hvis rammerne er til stede. Erfaringen viser desværre, at mange seniorlærere ikke bliver spurgt til deres behov, ligesom flere oplever, at anerkendelse og information ofte mangler.
Når seniorerne ikke får støtte og opmærksomhed, går værdifuld erfaring tabt, og flere forlader folkeskolen tidligere end nødvendigt.
Seniornetværkene giver seniorlærere et forum til at mødes, dele erfaringer og få viden om deres muligheder
Gitte Mailand Formand for fraktion 4 i Danmarks Lærerforening
Derfor har vi i Fraktion 4 taget initiativ til at etablere seniornetværk. I Odense, hvor jeg medlem af den lokale bestyrelse i Fraktion 4, har vi startet et netværk i samarbejde med Odense Lærerforening. Allerede på første møde blev behovet tydeligt: deltagerne delte erfaringer, udvekslede viden og pegede på de udfordringer, de møder i hverdagen.
Seniornetværkene giver seniorlærere et forum til at mødes, dele erfaringer og få viden om deres muligheder. Samtidig kan vi i Fraktion 4 bidrage med støtte, opbakning og perspektiver, der styrker indsatsen lokalt.
Rollemodeller
Når vi styrker seniorerne, styrker vi samtidig folkeskolen og Danmarks Lærerforening. Vi viser, at pensionerede medlemmer fortsat kan og vil bidrage aktivt. Vi hjælper med at fastholde værdifuld erfaring i folkeskolen – til gavn for kolleger og elever.
Seniorlærere kan blive længere i arbejdet, og de kan samtidig fungere som rollemodeller for yngre kolleger. Forbedring af seniorernes vilkår er derfor ikke kun godt for den enkelte – det styrker hele professionen.
Mange bestyrelser for Fraktion 4 stiller gerne op for at dele erfaringer og understøtte kredsenes arbejde for at få gang i lokale seniornetværk.
Vi skal arbejde for fastholdelse af seniorerne i folkeskolen. De er en ressource, som vi som forening og profession ikke har råd til at overse. Lad os sikre, at den erfaring og viden bliver brugt – for lærernes, elevernes og folkeskolens skyld.
Seniorlærere styrker både folkeskolen og fællesskabet
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.