Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Faglig rådgiver

Min mærkesag som madkundskabslærer er udfordret

Madkundskabslærere er nødt til at gå på kompromis, når de handler ind, skriver Christian Svane. Han har to forslag.

Christian Svane
Christian Svane Madkundskabsrådgiver
1 kommentar
16. oktober 2025, kl. 04:25
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
1 kommentar

Hver mandag morgen kl. 07.15 handler jeg ind, og jeg håber altid, at jeg kan få handlet til alle mine seks hold på en gang, men det sker alligevel, at jeg lige må en ekstra gang i supermarkedet.    

I min undervisning forsøger jeg altid at lære eleverne at være kritiske forbrugere. Men når vi madkundskabslærere handler ind skal vi åbenbart også være überkritiske – hvis økonomien da tillader det.

På en af mine ture i supermarkedet fandt jeg:

88 æg til en stykpris mellem 3,00 – 3,25 kroner. Fløde til roulade og gorgonzolasauce, hvor en halv liter kostede 28,95 kroner og pasta og ravioli, der heldigvis var billigt. Pyha.

Fløden var virkelig dyr, så jeg tog et ekstra kig på det syntetiske flødealternativ, hvor jeg kunne læse mig frem til ingredienserne: Palmeolie, modificeret stivelse, xanthangummi, methylcellulose, polysorbat 60 og farvestoffer.

Tænk at et produkt med så mange forskellige ingredienser kan være billigere end den rigtige fødevare.

Billede af ingredienslisten til "flødealternativ"

Valget stod mellem at bruge 12 kroner på en halv liter syntetisk “flødealternativ” eller 28,95 kroner på den rigtige fødevare.

Foto: Privat

Jeg valgte at købe begge produkter, så mine eleverne kom op at skændes om, hvem der kunne få fingre i den rigtige fløde, fordi ingen ville have det syntetiske halløj.

Så et eller andet må jeg som lærer have gjort rigtigt i forhold til fødevarebevidstheden.

Lav nu mad fra bunden

Min mærkesag som madkundskabslærer er, at børn skal lære at lave mad fra bunden i folkeskolen. Og det er der i hvert fald fire grunde til:

1. De skal lære, hvor maden kommer fra.

2. De skal lære håndværket bag madlavning, så de rent faktisk har muligheden for at vælge, om de selv vil lave mad eller købe færdiglavede produkter.

3. De skal kunne vise, at de kan lave mad til prøven i madkundskab.

4. Der er ernæringsmæssige fordele ved hjemmelavet mad, og de skal lære om ultraforarbejdet mads påvirkning på helbredet.

Men jeg bliver udfordret på min mærkesag, når jeg er nødsaget til at købe et produkt, som nærmest ikke har set skyggen af rigtige råvarer. Og spørgsmålet er, hvilket signal vi vil sende til eleverne.

Ultraforarbejdet mad stormer frem

Op mod 80 procent af al mad er ultraforarbejdet i USA og Storbritannien. I Danmark nærmer vi os 45 procent.

Hvis du ikke kender til begrebet og konsekvenserne heraf, anbefaler jeg på det kraftigste, at du læser bogen ’Ultraforarbejdet’ af Chris van Tulleken.  

Kort fortalt så er de ultraforarbejdet varer ikke sunde for vores kroppe, men alligevel lever vi i et samfund, hvor de fylder mere og mere.

Det begynder at blive et reelt problem, når vi som lærere tvinges til at lære eleverne at anvende og spise ultraforarbejdet produkter

Christian Svane Madkundskabsrådgiver

Som madkundskabslærere står jeg over for mange konkrete udfordringer i hverdagen, og jeg oplever, at der er en ny, som for alvor trænger sig på. Jeg har tidligere skrevet om stigende fødevarepriser, og hvordan det begrænser faget. Det begynder at blive et reelt problem, når vi som lærere tvinges til at lære eleverne at anvende og spise ultraforarbejdet produkter i undervisningssammenhænge af økonomiske årsager.

Madkundskab

Få Folkeskolens nyhedsbrev om madkundskab. En gang om måneden fra vores fagjournalist, og opdateringer når der er nyt (ca. 3-4 gange om måneden)

Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Det er vist det, vi kalder et skråplan.

Jeg foreslår, at vi reducerer fødevarepriserne på de varer, folkeskolener køber, så man kan gennemføre undervisningen uden at skulle betale 30 kr. for en halv liter fløde eller 10 æg.

Det kunne også være en mulighed, at man giver et tilskud til skoler per madkundskabshold.

Det vil dog kræve en fast normering af indkøb per elev fra statens side til skolelederen, så skolelederne ikke reducerer selve madkundskabsbudgetterne, når der kommer et tilskud.

Disse forslag er selvfølgelig ikke tænkt færdige. Det har vi heldigvis kloge mennesker og embedspersoner på Borgen til, men der er behov for ændringer nu.

Vi står ved en skillevej, hvor vi skal tage stilling til, hvad vi for alvor vil lære de kommende generationer. Hvor oplever du de største udfordringer, når du handler ind til din madkundskabsundervisning?

1 kommentar

Læs også

  • Priserne på smør, juice og vanilje er på himmelflugt: Brug det i under­visningen
    Blog

    Priserne på smør, juice og vanilje er på himmelflugt: Brug det i under­visningen

    Christian Svane Madkundskabsrådgiver
  • Christian Svane, madkundskabsrådgiver.
    Guide

    Lærer: Sådan gør jeg eleverne klar til madkundskabsprøven

2 relaterede artikler
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Min mærkesag som madkundskabslærer er udfordret

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS