Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Guide

Lærer: Sådan gør jeg eleverne klar til madkundskabsprøven

Christian Svane, madkundskabsrådgiver.
Foto: Tobias Nicolai. Illustration: Folkeskolen.

Christian Svanes har et forløb til at forberede eleverne på prøven i madkundskab. Det tager to undervisningsgange

Christian Svane
Christian Svane Madkundskabsrådgiver
Start debatten
11. juni 2025, kl. 07:00
Start debatten

Her er guiden til mit forløb ‘Elevens huskeliste til prøven’. Det bruger jeg til at forberede mine elever på madkundskabsprøven, og jeg bruger selv to undervisningsgange på at komme igennem de fire indholdsområder.

Når alt kommer til alt er det vigtigste, at eleverne forstår fremgangsmåden, hvilket de reelt set lærer efter første undervisningsgang.

Få styr på indholdsområderne

I første omgang skal vi have et overblik over de fire indholdsområder: Hvilke ord og begreber hører egentlig til hvilket område, og hvad skal eleverne læse op på?

Hvis eleverne for eksempel er oppe i ‘Fødevarebevidsthed’, er der ingen grund til at læse alt for grundigt op på ‘Mad & Sundhed’. I stedet kan eleven danne sig et overblik i min model over de fire indholdsområder for at få en forståelse af kernebegreberne.

Udover et overblik er det også en god ide, at have et lille idekatalog af retter i baghånden inden for hvert indholdsområde. Hvis du sad i en prøvesituation og skulle træffe et hurtigt valg af retter, kunne det være rart at have noget i baghånden, så eleverne ikke skal sidde og anvende for meget tid på det. En god start kunne være at have organiseret en hulens masse retter, som den enkelte elev synes er sjove, spændende og velegnede til indholdsområdet.

Når eleverne har trukket et prøveoplæg, er der nogle ting, som de med fordel kan være opmærksomme på.

Her følger en lille håndfuld øvelser til et prøveoplæg:

Tankekort

Lav et tankekort med prøveoplægget i midten på et stort stykke karton.

Undersøg ordene

Træk en streg ud fra ordene i prøveoplægget og undersøg og beskriv dem. På den måde forbereder du dig ned i detaljer, da lærer og censor sandsynligvis vil cirkulere omkring netop disse ord og begreber.

Vigtige begreber

Sæt streg under de begreber og ord, som du/I mener kan være vigtige at forberede.

Er der flere vigtige ord?

Er der andre ord, som du/I kommer til at tænke på, når du/I læser prøveoplægget? Skriv også disse ned.

Børn har brug for struktur, og det er lærerens ansvar at hjælpe dem med at skabe den. Derfor kan du hjælpe dine elever med at lave en dagsorden for deres oplæg.

Ved at have forberedt er dagsorden, viser eleverne, hvad de gerne vil snakke om. Det er den bedste måde at tage styringen over, hvad der nogenlunde skal snakkes om.

Det kan være en fordel at have et godt,lille oplæg til at starte den mundtlige del af prøven med. En god og sikker start på prøven giver en god mavefornemmelse, hvor eleverne får sagt noget vigtigt om emnet og begreberne.

Eksempel på en dagsorden

Indholdsområde: Måltider og Madkultur

Gruppemedlemmer: Villads og Sofie

1. Vi vil gerne starte med at fortælle om vores valg af madkultur og retter.

2. Dernæst vil vi sammenligne med dansk madkultur.

3. Vi vil fortælle om udvalgte lokale råvarer.

4. Madkulturhjulet bruges til at fortælle om vores madkultur.

Jeg oplever tit elever, som finder det beroligende og støttende at have noget at snakke ud fra. Måske du kender andre ting end ovenstående?

‘Elevens huskeliste til prøven’ og en guide til de fire indholdsprøver finder du her eller på MinUddannelse.

Knæk og bræk. Lad os give eleverne nogle gode forudsætninger for deres første prøve i skolen.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Lærer: Sådan gør jeg eleverne klar til madkundskabsprøven

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS