Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Med det her sproglige trick udvisker politikerne forskellene mellem lærere og pædagoger

Filmen knækker for mig, når lærere og pædagoger helt bevidstløst omtales som en samlet faggruppe.

Niels Jørgen Jensen
Niels Jørgen Jensen Næstformand i Danmarks Lærerforening
1 kommentar
31. oktober 2025, kl. 05:00
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
1 kommentar

Kommunalvalget er lige om hjørnet, og i forbindelse med valgkampen sættes folkeskolen og uddannelse heldigvis øverst på dagsordenen – godt hjulpet af Danmarks Lærerforenings kredse.

Lokale politikere vil gerne sætte fokus på kvaliteten af den lokale folkeskole, det lave optag på de lokale læreruddannelser, og de følger ofte op med sætninger som ”vi har i disse år enormt behov for dygtige og modstandsdygtige lærere og pædagoger, der kan hjælpe vores børn og unge godt på vej”.

Og her knækker filmen for mig. For pædagoger tager jo ikke en læreruddannelse.

Skolens fremtid er på valg

Frem mod kommunalvalget 18. november bringer Folkeskolen debatindlæg om det, der optager skolefolket allermest.

Sprogligt har det de sidste mange år virket helt bevidst, at mange kommunalpolitikere og forvaltningsfolk har sagt – lærerne og pædagogerne – i samme sætning, når talen faldt på folkeskolen. Der skulle skabes plads. Men omvendt, så virker det også helt bevidstløst. For hvad skal læreren, hvad skal pædagogen og hvad kræver egentlig en læreruddannelse?

En lærer eller en pædagog?

Det samme spørgsmål er gået igen hos EVA, Danmarks Evalueringsinstitut, der i en ny undersøgelse konkluderer, at to undervisere – det, politikerne ofte kalder to voksne – ikke nødvendigvis giver bedre undervisning. Kvaliteten afhænger af rollebevidsthed og bevidste valg om, hvilken opgave der skal løses. Er der behov for en ekstra hånd eller en kollega, der kan være med til at søsætte et nyt forløb med fokus på læsning i 2.c?

Uddannelsen til lærer og til pædagog er to forskellige professionsuddannelser, og opgaverne for de to professioner i skolen er helt forskellige.

Omtales lærerne og pædagogerne altid som ét i samme sætning, er det svært at tage bevidste valg om roller og opgaver i skolen og skabe grundlaget for et godt samarbejde. Det bliver svært at tydeliggøre for unge mennesker, hvad en læreruddannelse er, hvorfor den er vigtig for samfundet, og hvorfor eleverne selvfølgelig skal møde uddannede lærere i undervisningen.

Der ligger en klar opgave for alle parter rundt om skolen i ikke at udviske forskellene mellem professionerne

Niels Jørgen Jensen Næstformand, Danmarks Lærerforening

Det bliver svært at tydeliggøre det, der er nerven i det at være lærer – at formidle et fag, at udvikle og løfte eleverne i takt med dette fags progression.

Professioner må ikke udvandes

Der ligger en klar opgave for alle parter rundt om skolen i ikke at udviske forskellene mellem professionerne, men derimod at tydeliggøre forskellene, så de forskellige kvaliteter står frem, så rollerne tegnes tydeligt – og så lærerrollens betydning for elever og samfund står klart. En tydelighed, der også vil understøtte et godt tværfagligt samarbejde i folkeskolen.

Magter vi dette, så er jeg også sikker på, at flere vil få lyst til at søge mod læreruddannelsen.

 Magter vi dette, så vil vi alle også være langt mere bevidste om hvorfor, at de, der sørger for befolkningens uddannelse, selvfølgelig skal have en læreruddannelse.

Og det i en verden, hvor vi ved, hvor stor betydning uddannelse har for troen på de demokratiske værdier, vi alle ønsker at bygge vores samfund op om.

1 kommentar

Læs også

  • God pædagogik er ikke nok: Skoleleder drømmer om to voksne i alle timer og mere forberedelsestid til lærerne
    Inklusion

    God pædagogik er ikke nok: Skoleleder drømmer om to voksne i alle timer og mere forberedelsestid til lærerne

  • Skolepædagoger kommer ubevidst til at kopiere lærere
    Forskning

    Skolepædagoger kommer ubevidst til at kopiere lærere

2 relaterede artikler
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Med det her sproglige trick udvisker politikerne forskellene mellem lærere og pædagoger

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS