Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Jeg har opgivet at finde et job i Nordjylland. Nu flytter jeg over 300 kilometer

Hvordan kan vi forsvare, at kvalificerede lærere i Nordjylland får afslag efter afslag, mens skoler i hovedstaden er nødt til at ansætte folk uden læreruddannelse, spørger dagens debattør.

Andreas Steffensen
Andreas Steffensen Lærer og debattør
2 kommentarer
22. august 2025, kl. 05:00
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
2 kommentarer

Jeg hører og læser hele tiden om lærermangel. Men i Nordjylland, hvor jeg er fra, er lærermanglen en by i Rusland. Eller måske nærmere i København. Heroppe har vi en masse dygtige, uddannede lærere, men næsten ingen faste lærerstillinger. Sådan oplever jeg det i hvert fald.

Til en jobsamtale fik jeg at vide, at jeg ikke skulle regne med forlængelse af et vikariat. Seks andre lærere stod foran mig i køen, og der var ansættelsesstop i kommunen. Og til et møde i a-kassen lød meldingen, at der først for alvor begynder ske noget om fem år. Fem år! Først dér vil der måske komme flere ledige stillinger, fordi lærere går på pension, eller fordi børnetallet stiger.

Men jeg kan ikke vente fem år.

SERIE: Kampen om lærerjobbet

Et udtræk fra lærerjob.dk i august 2025 viser, at der er næsten 8 gange så mange ledige lærerstillinger i Region Hovedstaden end i Region Nordjylland.

Nyuddannede lærere kæmper for at få det første, faste job. Og flere steder spænder geografien ben for de jobsøgende.  

Andre steder er det svært at tiltrække lærere med de nødvendige fagkombinationer.

I en ny serie sætter Folkeskolens debatredaktion fokus på kampen om jobbene.

Læs tidligere afsnit her: