Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Jeg har opgivet at finde et job i Nordjylland. Nu flytter jeg over 300 kilometer

Hvordan kan vi forsvare, at kvalificerede lærere i Nordjylland får afslag efter afslag, mens skoler i hovedstaden er nødt til at ansætte folk uden læreruddannelse, spørger dagens debattør.

Andreas Steffensen
Andreas Steffensen Lærer og debattør
2 kommentarer
22. august 2025, kl. 05:00
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
2 kommentarer

Jeg hører og læser hele tiden om lærermangel. Men i Nordjylland, hvor jeg er fra, er lærermanglen en by i Rusland. Eller måske nærmere i København. Heroppe har vi en masse dygtige, uddannede lærere, men næsten ingen faste lærerstillinger. Sådan oplever jeg det i hvert fald.

Til en jobsamtale fik jeg at vide, at jeg ikke skulle regne med forlængelse af et vikariat. Seks andre lærere stod foran mig i køen, og der var ansættelsesstop i kommunen. Og til et møde i a-kassen lød meldingen, at der først for alvor begynder ske noget om fem år. Fem år! Først dér vil der måske komme flere ledige stillinger, fordi lærere går på pension, eller fordi børnetallet stiger.

Men jeg kan ikke vente fem år.

SERIE: Kampen om lærerjobbet

Et udtræk fra lærerjob.dk i august 2025 viser, at der er næsten 8 gange så mange ledige lærerstillinger i Region Hovedstaden end i Region Nordjylland.

Nyuddannede lærere kæmper for at få det første, faste job. Og flere steder spænder geografien ben for de jobsøgende.  

Andre steder er det svært at tiltrække lærere med de nødvendige fagkombinationer.

I en ny serie sætter Folkeskolens debatredaktion fokus på kampen om jobbene.

Læs tidligere afsnit her:

18. august 2025: Hvordan skal vi blive erfarne, hvis vi aldrig får lov til at begynde?

Jeg har kæmpet alt, hvad jeg kunne for at få fodfæste på en skole, men jeg må indse, at det heroppe er helt almindeligt heroppe at måtte gå fra vikariat til vikariat. Desværre lader det til, at holdningen “det er bare et vilkår”, er nødvendig, hvis man vil overleve i lærerjobbet i Nordjylland.

Københavnerproblemet

Det frustrerer mig, at så mange nyuddannede og erfarne lærere som mig selv går ledige eller må skifte spor, mens skoler i Københavnsområdet nærmest skriger på lærere og alligevel ikke kan tilbyde ordentlige stillinger, som lærerne har lyst til at blive i.

En undersøgelse fra 2023 viser, at næsten 30 procent af lærerne i Københavns Kommune ikke har en læreruddannelse. Det er hele 10 procentpoint over landsgennemsnittet. Det går ud over undervisningen, elevernes trivsel og deres muligheder for at lære og udvikle sig.

Vi har brug for løsninger, der gør det attraktivt for lærere at tage job i hovedstaden

Andreas Steffensen Lærer

Det giver ingen mening, og det er et kæmpe spild af ressourcer, som kunne gøre en forskel for elever og kollegaer.

Vi har som samfund ikke råd til at gamble med børns skolegang og kvaliteten af undervisningen. Men det er lige præcis det, vi gør, når vi ikke har nok uddannede lærere i de københavnske klasselokaler.

Hvordan kan vi forsvare, at mange kvalificerede lærere i Nordjylland får afslag efter afslag på et job, mens skoler i hovedstaden er nødt til at ansætte folk uden læreruddannelse?

En pakket kuffert

Vi har brug for løsninger, der gør det attraktivt for lærere at tage job i København, så vi kan afhjælpe lærerkrisen i hovedstaden. Hvis der fandtes reelle løsninger, der gjorde det attraktivt for nordjyske lærere (og lærere fra andre steder i landet med høj ledighed) at flytte midlertidigt eller permanent til København eller omegn.

Tip os

Har du haft svært ved at få et job? Vi hører meget gerne fra dig. Skriv i kommentarsporet eller send et indlæg til os.

Naja Dandanell
Naja Dandanell
Debatredaktør

Vi skal tænke i skattemæssige fordele, tjenesteboliger, mere rimelige arbejdsopgaver og tid til at forberede sig ordentligt. Og vigtigst af alt. Vi skal sørge for forhold, der sikrer et godt arbejdsmiljø, både fagligt og psykisk. Med andre ord: En win-win, hvor hovedstaden får uddannede lærere, og de ledige lærere får noget, der reelt er værd at flytte for.

Nu har jeg taget en beslutning. Jeg pakker min kuffert og flytter til hovedstadsområdet. Ikke fordi jeg ikke kan lide Nordjylland, men fordi jeg brænder for folkeskolen og eleverne. Så håber jeg bare, at det lykkes.

2 kommentarer

Læs også

• Portræt af Martin Degn Eierdal
    Debat

Hvordan skal vi blive erfarne, hvis vi aldrig får lov til at begynde?

Martin Degn Eierdal Nyuddannet lærer
  • Ung mand med ryggen til skriver ansøgninger
    Kampen om jobbene

Lærermangel? Der er blevet 10.000 færre folkeskolelærerjob siden 2010

2 relaterede artikler
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Jeg har opgivet at finde et job i Nordjylland. Nu flytter jeg over 300 kilometer

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

• Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer