Er du nyuddannet lærer i indskolingen, og leder du febrilsk efter det perfekte læremiddel til din undervisning i ordforråd og sprogforståelse? Eller har du blot brug for noget supplerende materiale, i tilfælde af du mod forventningerne køre et konstruktivistisk læringssyn, så byder dette læremiddel på et socialt operativt konstruktivistisk læringssyn.
”En på sproget” er en læremiddelserie fra 1-3 klasse, hvis evidens bygger på et forskningsprojekt om undervisning i ordtilegnelse ved center for læsning. Forskningsprojektet er lavet af forfatterne til læremidlet: Hanne Trebbien Daugaard og Anne-Mette Veber Nielsen. Forlaget er Gyldendal og dermed er læremidlet´s kvalitet pålideligt og dets anvendelighed er derfor troværdigt.
Læremidlet er gennemgående højstruktureret og består af lærevejledning, opgavebog og i-bog til alle klassetrin. Elevbogen kan nemt anvendes uden lærevejledningen, da den også indeholder en lille overskuelig lærevejledning nederst på hvert opslag. Progression er også indtænkt i forløbet gennem elevbogen, da elevernes ordforråd gradvist udvides i takt med progressionen i opgaverne. Ligeledes er der indtænkt muligheder for at komme hele vejen rundt om ordforrådsforståelsen via forskellige differentierede opgaver og forslag i lærevejledningen. Altså et helt gennemført fantastisk læremiddel, især for den ny udlærte lærer, der har mange andre opmærksomhedspunkter, der fylder i takt med at skulle skabe sig sin egen læreridentitet. Her kan du trygt tage dette læremiddel i hænderne og være sikker på ,at eleverne for en god start på begynderlæsningen og ordforståelsen.
I lærevejledningen ligger der ikke explicit FFM-mål, men de ligger implicit, så dette materiale lever op til professionskravene om relevant faglig viden, og derfor er dette materiale brugbart i forhold til folkeskoleloven om FFM- mål. Du kan finde målene til din undervisning på Emus’ portal.
Det eneste minus jeg kan se, er at I-bogen skal skolen tegne et abonnement til, for at få adgang via uni-login, således du kan anvende denne i undervisningen. I-bogen er med til at stillasere undervisningen så du slavisk kan gennemgå opgaverne på tavlen, hvilket er særdeles velegnet i indskolingen.
Det er meget vigtigt at du tager højde for i min anmeldelse at skal jeg ikke selv har afprøvet undervisningsforløbet, men har gennemarbejdet dele af det i en læremiddelanalyse i faget Dansk, i modulet sprog og genre. Dette er gjort ud fra en given modulopgave. Derfor er denne analyse ikke fyldestgørende, men blot en anbefaling fra en lærerstuderende.
Er du ny udlært lærer i indskolingen og panikker i lærermiddelvirvaret
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.