Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Faglig rådgiver

Engelsklærer vover pelsen: Ja, jeg bruger AI

Efter lidt hjælp fra AI lyttede Maria Roneklindts elever pludselig efter, hvad der blev sagt i podcasten.

Maria Roneklindt
Maria Roneklindt Engelskrådgiver
Start debatten
18. juni 2025, kl. 15:30
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Start debatten

Det er muligt, jeg er håbløst bagud med brugen af AI i min undervisning. For jeg har længe tænkt, at det var lidt tabuiseret at bruge det og indrømme, at man brugte det i sin forberedelse. Men den følelse er ved at forsvinde. Jeg har efterhånden overgivet mig og ser det nu som et glimrende værktøj i min forberedelse.

For nylig brugte jeg ChatGPT til at lave multiple choice-spørgsmål til en podcast, som vi havde arbejdet med i klassen. Vi havde hørt podcasten i fællesskab en fredag eftermiddag, men eleverne var ufokuserede.

Da vi skulle arbejde i dybden med den, blev det klart for mig, at de overhovedet ikke kunne huske, hvad de havde hørt.

Jeg besluttede mig derfor for at sadle om. For lytte det skulle de, og de skulle også gerne huske, hvad de havde hørt.

AI lavede svarmulighederne

Jeg kom til at tænke på lytteøvelserne i engelsk, som jeg oftest har brugt til at træne eleverne i disciplinen at lytte efter detaljer. Så jeg fik den idé, at jeg ville lave spørgsmål med svarmuligheder, som de svare på, mens de lyttede.

Jeg ledte desperat efter en transskription af podcasten, men kunne ikke finde den, da den var ophavsmæssigt beskyttet. Jeg genlyttede derfor de første 10 minutter og skrev nogle detaljer ind i Word, som jeg vurderede, at mine elever skulle bide mærke i. Derefter bad jeg ChatGPT om at lave spørgsmål med fire svarmuligheder på baggrund af min tekst, som jeg kunne bruge til eleverne.

Og voila! Fokuseret lytning af podcast blev en realitet i 7.B. Og denne gang gik det meget bedre.

Jeg printede spørgsmålsarkene, som de så sad med under lytningen, og det øgede de flestes motivation, at de havde noget at støtte sig til i lytningen. Flere af eleverne blev faktisk også motiverede af at kunne ’tjekke af’, hvor mange rigtige svar, de havde.

Det var nu ikke det sidstnævnte, der var mit fokus, men whatever works, right?

Bagefter lod jeg eleverne bruge SkoleGPT til at lave deres egne multiple choice-spørgsmål ud fra resten af podcasten. Her opdelte jeg resten af podcasten i sekvenser, som de blev tildelt i grupper. På den måde skulle grupperne lave spørgsmål til hinanden. Alt i alt en rigtig vellykket engelsklektion.

Start debatten

Læs også

  • Maria Roneklindt i collage med grafiske elementer fra det faglige netværk om faget engelsk
    Guide

    Engelsklærer: Jeg har brugt aktiviteten i 7. og 8. klasse med stor succes

1 relateret artikel
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Engelsklærer vover pelsen: Ja, jeg bruger AI

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS