Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Det løber mig koldt ned ad ryggen at høre syltekrukke-snakken om vores fremtid

Fremtiden for 10. klasselærerne i den kommende epx skal tages seriøst nu. Ellers risikerer vi at stå med en ungdomsuddannelse, der lanceres uden den nødvendige pædagogiske forankring, skriver dagens debattør.

Jonas Bergenholtz
Jonas Bergenholtz Lærer i 10. klasse på Gentofte Ungdomsskole
2 kommentarer
25. juni 2025, kl. 05:00
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
2 kommentarer

For nogle uger siden skrev jeg et debatindlæg her i Folkeskolen om den totale tavshed, der er omkring 10. klasselærerne i udviklingen af den nye epx-uddannelse. Jeg pegede på, at vi som faggruppe – på trods af vores unikke erfaring med unge i overgang og tvivl – ikke nævnes med ét ord i hverken den politiske aftale, ekspertgruppens kommissorium eller i det offentlige debatspor.

Siden da er første delaftale om den nye institutionsstruktur blevet offentliggjort. Den rummer mange interessante og vidtrækkende tiltag. Men hvad angår 10. klasselærerne, ændrer den desværre ikke billedet. Tværtimod bekræfter den den bekymring, jeg rejste i første omgang: vi står stadig uden plan, uden proces, uden afklaring.

Vi taler om en faggruppe med mange års erfaring i at støtte unge, der vakler, tvivler og forsøger at finde fodfæste

Jonas Bergenholtz Lærer i 10. klasse på Gentofte Ungdomsskole

Der står ganske vist, at vores fremtid vil blive afgjort i ”et senere forhandlingsforløb”. Men det løber mig ærligt talt koldt ned ad ryggen at høre den slags syltekrukke-snak. Når man pakker det hele ind i henvisninger til fremtidige drøftelser – uden så meget som en dato, en ramme eller en præcis aktørkreds – så risikerer vi at gentage en fejl, vi allerede kender alt for godt.

Alarmklokker

Delaftalen nævner, at der vil blive udpeget en opmand, der skal understøtte lokal forankring og hjælpe med løsninger, “på tilsvarende vis som under kommunalreformen i 2007 og ved etablering af FGU i 2017”. Men lad os være ærlige: den sammenligning burde få alarmklokkerne til at bimle. Det gik netop ikke godt dengang.

Evalueringen af FGU-reformen dokumenterer alvorlige problemer med netop den model: uklare rammer, begrænset inddragelse af lærere, uklare roller for opmændene, og en bred oplevelse blandt undervisere af at blive marginaliseret i forandringsprocessen.

Mange steder førte det til frustration, udbrændthed og direkte personaleflugt. Opmændene fik aldrig en reel rolle i at sikre medejerskab eller faglig forankring – de blev symptombehandlere for en proces, der allerede var sat skævt fra start.

Så nej – udpegningen af en opmand er ikke nogen garanti for, at det her lykkes. Tværtimod: hvis ikke forløbet om 10. klasselærernes fremtid bliver taget seriøst nu, risikerer vi igen at stå med en ungdomsuddannelse, der lanceres uden den nødvendige pædagogiske forankring – og uden de mennesker, der faktisk har ekspertisen i at løfte den.

Vi taler om en faggruppe med mange års erfaring i at støtte unge, der vakler, tvivler og forsøger at finde fodfæste. Det arbejde forsvinder ikke af sig selv. Det må løftes videre, og det kræver, at vi ikke bare nævnes i et bilag eller et punkt i en senere proces – men inddrages reelt og bredt, nu.

2 kommentarer

Læs også

  • Jonas Bergenholtz
    Debat

    10. klasse-lærer om ny ungdomsuddannelse: Vi er ikke med, vi er ikke nævnt, vi er ikke spurgt

    Jonas Bergenholtz Lærer i 10. klasse på Gentofte Ungdomsskole
  • Debat

    Skoleleder: En gruppe bliver ramt hårdt, hvis vi afskaffer 10. klasse

    Lisbet Collett-Overgaard
  • Vi har ikke glemt lærerne fra 10. klasse i ny epx
    Debat

    Vi har ikke glemt lærerne fra 10. klasse i ny epx

    Matilde Powers Børne- og undervisningsordfører (S)
3 relaterede artikler
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Det løber mig koldt ned ad ryggen at høre syltekrukke-snakken om vores fremtid

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS