Efteråret 2023 kom dansk som andetsprog tilbage i læreruddannelsen som undervisningsfag efter at have været fraværende i ti år. Kun København nåede at oprette et lille hold på 11 studerende. Men allerede året efter havde både uddannelsessteder og studerende fået blod på tanden.
Uddannelserne i både Roskilde, Vordingborg, Esbjerg, Jelling, Aarhus og på Campus Carlsberg har til fagbladet Folkeskolens oversigt oplyst, at de har DSA-hold, og i alt 108 studerende går på anden årgang af faget.
Hvad får så de studerende til at vælge dansk som andetsprog? Vi har spurgt en håndfuld lærerstuderende fra Campus Carlsberg.
Marie Lulu Skautrup på 29 år kom, som hun selv udtrykker det, lidt bagvendt ind i faget. Hun har en kandidat i migrationsstudier og blev ansat i en modtageklasse, og sideløbende begyndte hun på meritlæreruddannelsen.
“Det var oplagt at tage DSA. Det giver mig en hel masse andet, kan jeg se, når jeg står ude på skolen, end min viden fra migrationsstudiet. Meget migrationspolitik handler om, hvordan man holder folk fra andre lande ude af Danmark. DSA er den modsatte vej, hvor man lærer, hvad man kan gøre for at hjælpe dem, som er her. Det kan jeg godt lide”.
Da Sevin Koyuncu på 23 år begyndte på læreruddannelsen, havde hun ikke tænkt på at tage DSA foruden dansk og billedkunst, for hun anede ikke, hvad en DSA-lærer var. Hun har selv kurdisk baggrund og har gået på en skole kun med flersprogede elever.
“Når jeg står her i dag og ved, hvad man kan som DSA-lærer, så kunne jeg virkelig godt have ønsket mig, at der havde været en DSA-lærer på min gamle skole,” siger hun
Sevin Koyuncu tænkte ikke over det, da hun selv gik der, men da hun kom tilbage som lærervikar, var det tydeligt, at rigtig mange af de elever, som blev set som stride eller dovne, faktisk bare ikke forstod, hvad det var, de blev bedt om.
“Vi hjælp heller ikke hinanden, selv om mange af os talte samme sprog. Nu på studiet lærer vi hele tiden om, hvordan man skal bruge sine sprog i undervisningen, men det var der ikke noget, der hed dengang. Der måtte man absolut ikke tale andet end dansk”.
Det ville være for dårligt, hvis jeg ikke tog det
Frida Nørkjær på 30 år havde ikke tænkt sig, at hun skulle kombinere sine fag håndværk og design og dansk med DSA. Men hun blev meget begejstret for faget, da hun havde det korte introforløb i DSA på 5 ECTS-point, som alle lærerstuderende har på første år.
“Jeg har ikke selv dansk som andetsprog, som jeg ellers tænker er en fordel som DSA-lærer. Det med at have prøvet at stå i samme situation som eleverne i forhold til at være nytilkommen eller i hvert fald haft andre førstesprog end dansk. Men jeg kom frem til, at jeg netop skulle vælge faget af den grund, altså for at sikre. at jeg fik viden om, hvordan man bedst kan tilrettelægge undervisning som får alle ens elever med,” siger hun.
Hun undrer sig over, at dansk som andetsprog ikke er en dimension i alle de andre fag, for hun tænker, at det, de lærer, er virkeligt brugbart i skolens andre fag.
Netop det var årsagen til, at Liv Winther, 23, har valgt DSA Hun har arbejdet i modtageklasser som lærervikar, og hun har ikke planer om at arbejde som DSA-lærer, men hun vil gerne hjælpe eleverne til at arbejde med sprog i den almindelige undervisning, også fagsprog i de enkelte fag.
“Jeg er blevet overrasket over, hvor meget der handler om etnicitet og samfund og kultur. Undervisningen er spændende nok, men jeg savner at lære mere om fagsprog og gerne flere konkrete undervisningsmetoder tidligere,” siger hun.
Hendes medstuderende Marcus Jørgensen på 25 år har det lidt på samme måde. Han havde heller aldrig tænkt sig, at han skulle være DSA-lærer. Han har engelsk og engelsk som undervisningsfag, og derfor slog det ham på introforløbet, at det kunne blive en god sprogprofil.
“Det var nok lidt impulsivt, at jeg valgte det. Men vores tidligere underviser Lone Wulf talte så varmt for det, og hun er altså virkelig spitzenklasse, så jeg valgte det. Og nu, når jeg er ude på skoler, kan jeg virkelig se, hvor meget jeg har lært, som er meget konkret brugbart”.
Dansk som andetsprog hitter i læreruddannelsen
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.