Tilliden fra mange folkeskoleansatte til landets politikere led et gedigent knæk under lærerkonflikten i april 2013.
Selvom konflikten ligger mere end seks år tilbage, optager det stadig den nye undervisningsminister, Pernille Rosenkrantz-Theil, der i dag har sendt et brev til alle folkeskolens ansatte.
Ministeren på området lægger vægt på forholdet mellem parterne. Et forhold, der ifølge Rosenkrantz-Theil blev forringet af det "uskønne" forløb, hun betegner lærerkonflikten som.
"Jeg har også som socialdemokratisk undervisningsminister et håb om at kunne genopbygge den tillid, der led et knæk, sidst Socialdemokratiet havde regeringsmagten. Forløbet var uskønt, og det kommer ikke til at gentage sig", skriver hun i brevet og lægger yderligere vægt på at ændringen skal ske gennem handling - og ikke ord.
Præstationskulturen
En anden af ministerens prioriteringer er at komme præstationskulturen til livs. Hun vil modkæmpe den voksende andel af unge med psykiske vanskeligheder, og her spiller indretningen af skolen en vigtig rolle:
"Der er simpelthen for mange, der føler sig pressede af præstationskulturen og/eller har vanskelige forhold på hjemmefronten. Det er en alvorlig sag, og der er ikke kun én forklaring eller løsning", skriver hun i brevet.
Samtidig erkender hun, at skolens indretning har haft en afgørende betydning for kulturændringen.
"Men vi kan høre og se på børnene, at en del af presset kommer fra den måde vi har indrettet skolen på. Derfor skal vi se på, om test og præstationskultur kan komme til at fylde mindre i uddannelsessystemet."
Henrik Dahl: Der er jo ikke noget præstationssamfund
Brev til alle lærere: Ministeren vil genvinde tilliden
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.