Der er brug for en mere sammenhængende skolestart, mener formand for Rådet for børns læring Else Sommer.

Rådet for Børns Læring forbereder anbefalinger til en skolestart med færre skift

Der er for mange skift for de små elever, der starter i skole for første gang, mener Rådet for Børns Læring. Rådet arbejder derfor på anbefalinger, der kan føre til en mere stabil skolestart.

Publiceret

”Det er svært rigtigt at sætte sig ind i, hvor vanvittig en omvæltning det må være. Og det beder vi børn om at gøre ad flere omgange på ret kort tid”.

Sådan lød det fra børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) i et stort interview med Folkeskolen slutningen af maj om skolestarten for elever, der lige er startet i skole for første gang. 

Ministeren fortalte, at han mener, at der i overgangen fra børnehave til at starte i skole er for mange skift, og at der er behov for at skrue ned for de faglige ambitioner i børnehaveklassen.

”Måske har vi lidt undervurderet værdien af, at man skal lære at tage imod beskeder, række hånden op, at være en del af et fællesskab, og at man en gang imellem skal holde sin kæft, fordi der er en anden, der taler”, lød det fra Mattias Tesfaye.

Rådet for Børns Læring, der har til opgave at rådgive den siddende minister, ser ud til at være enig.

I et indlæg på Skolemonitor skriver formand Else Sommer, at rådet også mener, at de små elever udsættes for for mange skift.

”Faktisk starter de ofte i skole hele tre gange, nemlig tidlig SFO/fritidshjem i foråret, 0. klasse efter sommerferien og 1. klasse året efter. Hver gang med nye voksne, og i 1. klasse ofte med mange nye voksne”, skriver hun.

Else Sommer skriver, at løsningen ikke vil være at skrue ned for elevernes timetal. I stedet skal løsningen være at ”skabe mere ro og kontinuitet”, skriver formanden.

I indlægget oplyser hun, at rådet har igangsat en analyse af forskellige bud på organiseringer af indskolingen, der har fokus på at skabe "et mere sammenhængende  indskolingsforløb".