Netværk for historie- og samfundsfagslærere. I samarbejde med Falihos, Foreningen af lærere i Historie & Samfundsfag

(6.033 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Historie og samfundsfag kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   0

Danmarksmestre i lokalhistorie

Tre grundskoleklasser har vundet hver 3000 kroner for deres bidrag til app’en Otur, hvor de har lavet vandreruter til deres lokalområde. Alle, der har lyst, kan gå med.

1   4

Feedback på personligt niveau

Smiley eller dødningehovede?

0   5

Feedback på opgaveniveau

Feedback som bedst bruges i (skrive)processen.

1   4

Historiebrug er både kanonpunkter og pølsevikinger

Undervisning i historiebrug skal gøre eleverne bevidste om, hvordan historie bruges. Samtidig var det temaet på en historiefags-konference i Vejle i fredags, som var arrangeret af Historiedidaktisk Netværk.

ANMELDELSE
0   1

Danmarks dystre fortid fortalt for (store) børn

Her i 2017 er det 100 år siden, at Danmark solgte sine kolonier i Caribien til USA. Dermed var et omdiskuteret kapitel i danmarkshistorien slut, og dette markerer HistorieLab med et omfattende historiemateriale for udskolingen.

0   5

Feedback på procesniveau

Giv eleverne feedback de kan bruge fremadrettet.

0   4

Jeg har et spørgsmål til alle folkeskolelærere 7-10 klasse

Gør i brug af guidede ture for at skabe interesse for et emne eller tema? Her tænker jeg på fx. Historieundervisning.

0   1

Tegn På Tiden

Et GRATIS tværfagligt forløb i historie og matematik med fokus på visuel læring, historiebevidsthed og praktisk anvendelse af matematik ved at tegne en middelalderby.

6   10

Feedback på 4 niveauer

Opgaveniveau, procesniveau, metakognitivt niveau og personligt niveau.

2   14

Middelaldermatematik løb med pris

Fem studerende fra læreruddannelsen i Esbjerg vandt førstepræmien Den Digitale Læringspris for et digitalt undervisningsforløb, som kombinerer matematik, historie og digitale tegneredskaber. Ved siden af æren får de lærerstuderende 25.000 kroner til deling.

0   5

Ligahåndboldklub og kommune går sammen om Åben Skole

I et nyt pilotprojekt skal håndboldklubben TTH Holstebro både byde ind med boldbasis i idræt, men også foredrag om livet som professionel håndboldspiller. "Tilgangen er at se på håndboldspillerne som hele mennesker", siger koordinatoren.

ANMELDELSE
17   11

Hvordan skal lærerne formulere faglige mål?

Begreberne dannelse, kompetencer, læringsmål og evidens nuanceres i denne tankevækkende og inspirerende rapport. Ud fra en fagdidaktisk synsvinkel problematiseres Undervisningsministeriets udmeldinger om læringsmålstyret undervisning, og der skabes et rum for en begyndende værdifuld, fagdidaktisk debat om formulering af mål i fag og tværfagligt - et forsømt område.

0   12

Det er uhyggeligt at tænke på …

I samme retning går det, når man på læreruddannelserne ensretter lærerkræfterne og skærer de kritiske, skæve undervisere væk, og kun ønsker de læringsparate lærerkræfter skal overtage.

1   4

Skoleudspil fra Alternativet: Vi vil sætte skolen fri

Alternativets bud på nye skolefag har været genstand for megen kritik. I dag kommer det fulde skolepolitiske udspil, hvor partiet vil 'sætte skolen fri'. Læs her, hvad det betyder.

0   5

Mød dit fagblad på Læringsfestivalen

Hvis du er gæst på Danmarks Læringsfestival i Bella Center den 1. eller 2. marts, så kig forbi fagbladet Folkeskolen på stand 14.

0   1

Fri Pokémon til folket

Kulturformidling er ikke kun en privat sag.

0   5

Minister til Alternativet: Fagene bliver på skemaet

"Det er let at lave sjov med Alternativets forslag, men jeg synes det fortjener mere end det", skriver undervisningsministeren på Facebook som reaktion på Alternativets bud på nye fag. Men de gamle fag bliver, siger ministeren.

0   4

Alternativet: Nej, vi vil ikke afskaffe historie

"Lad mig slå fast en gang for alle: Alternativet ønsker ikke at afskaffe historie. Eller samfundsfag. Eller de andre fag for den sags skyld", lyder det nu i en blog fra Alternativets skoleordfører, efter at partiets forslag om nye fag har rystet både lærere og politikere.

0   23

Alternativets forslag er som at tage brillerne fra en svagtseende

Måske kommer det ikke som en kæmpe overraskelse, at en faglig forening for historie og samfundsfag mener, at netop de fag repræsenterer en værdi i sig selv, men det mener vi i Falihos. Fagene udgør på hver sin måde et sæt briller, eleverne skal lære at bruge, for på den måde at skærpe sine holdninger og blive aktive spillere i sit eget og andres liv.