Netværk for historie- og samfundsfagslærere. I samarbejde med Falihos, Foreningen af lærere i Historie & Samfundsfag

(6.144 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Historie og samfundsfag kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   3

Historie(for)brug

På det nyligt overståede Folkemøde overværede jeg en debat med overskriften “Hvorfor skal børn arbejde med kunst i skolen?”. En af konklusionerne var: "Fordi de i forvejen er forbrugere af kunst uden at vide det f.eks. i bybilledet og i medierne". Det samme kan man sige om historie – vi skal undervise i historie fordi børn allerede er storforbrugere af historie i kraft af spil, bøger, tv-serier og meget andet.

0   1

Færøsk folketingsmedlem: Fordomsfuldt skolemateriale om Færøerne

Sjuður Skaale, færøsk medlem af Folketinget, er ikke tilfreds med fremstillingen af hans del af Rigsfællesskabet på emu.dk og i et offentligt støttet undervisningsmateriale til folkeskolen.

1   0

Flere lærere underviser i eget fag

Samfundsfag og historie er højdespringere i forhold til antal timer med en faguddannet lærer foran whiteboardet. Samlet set ligger især historiefaget dog endnu et stykke fra målet.

1   3

Ned i kilden- op i karakteren

Der er ingen vej uden om. Uanset hvor kvalm ovenstående rubrik kan synes, så er den dybdegående, faglige kildeanvendelse vejen til de gode resultater ved kulturfagsprøverne.

0   6

Motiver dine elever til det gentagende træningsarbejde (2)

Kampen imod den manglende motivation til det kedelige træningsarbejde kan vindes med spillet RIGET

0   0

'Skolevalg' fortsætter

"Eleverne har vist et stort engagement, og ved at deltage i debatter og i en rigtig valghandling har de taget de første skridt til at blive aktive deltagere i demokratiet, når de bliver voksne. Det tyder godt for fremtiden", siger Folketingets formand, Pia Kjærsgaard, efter at Folketingets præsidium har besluttet af gøre 'Skolevalg' permanent. Folketinget og Undervisningsministeriet har i 2015 og 2017 afholdt Skolevalg for elever i 8.-10. klasse - næste gang bliver 2019.

1   5

Prøv det nye website skoletjenesten.dk

Skoletjenesten.dk, en portal som samler åben skole-tilbud fra hele landet, er netop relanceret. Lærere og pædagoger har været med til at teste formatet og søgefunktionerne, så nu bliver det svært at komme uden om denne samling af læringstilbud, når man skal i gang med planlægning af sin undervisning.

ANMELDELSE
0   4

Fokusér bredt

Når man tænker på, hvordan der på tv anvendes ord og udtryk, der ligger langt fra deres oprindelse, må der siges at være behov for en sproglig bevidsthed.

ANMELDELSE
0   21

Et indblik i de skjulte danmarkshistorier

I dette korte forløb tages vi med bag facaden i et Danmark, som de færreste kender til. Måske endda ønsker at kende til. Vi får indblik i de skæve eksistensers verden i fortiden og nutiden, når vi besøger fattiggården i Svendborg.

0   3

Et folk uden historie er som et træ uden rødder

Totalitære ideologier har gennem historien givet konkrete eksempler på, hvordan historiebrug kan materialisere sig og tage form af afbrændinger og udslettelse af værdifuld kulturarv. Det er omdrejningspunktet for dette indlæg.

0   2

Motiver dine elever til det gentagende træningsarbejde (1)

Er det svært at motiverer eleverne til at få trænet deres færdigheder eller er der andet der skal trænes. Så bliver spillet "Riget" klart noget for dig og dine elever.

0   4

Sigurd: Min gave til landets historielærere

- jeg håber sådan I vil bruge den, siger Sigurd Barrett om sine 40 nye film om danmarkshistorien, der er tænkt til at kunne gå lige ind i undervisningen på mellemtrinnet.

0   5

Syngende reformationsmarkering i undervisningen – kan man det?

I denne blogpost har vi lånt pladsen ud til Sangens Hus’ Videncenter for sang, som har nye ressourcer på de digitale hylder i anledningen af 500-året for reformationen i Europa.

1   10

De skæve eksistensers danmarkshistorie

Danmarks Forsorgsmuseum sætter fokus på en side af danmarkshistorien, som meget få mennesker kender til. Hvordan har vi som samfund gennemtiden behandlet de svage i Danmark, hvem var de og hvorfor er deres historier relevante i dag? Nyt forløb til udskolingen giver svarene.

1   6

Brug historien - alle gør det

Mennesker bruger historie. Det er muligvis ikke alle der er bevidste om det, men vi bør gøre det tydeligt for vores elever, for historie brugt bevidst er et magtfuldt redskab.

0   3

Blog om næsten alt

Som opfølgning på artiklen om Folkeskolens faglige rådgivere i majbladet, 2017, følger en kort beskrivelse af, hvad man i store træk kan forvente af den faglige rådgiver på historie og samfundsfag.