Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

(6.184 følger) Se alle medlemmer

Blog

Historie
1   5

Små fag med pondus

For at du kan oprette indlæg i Historie og samfundsfag kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
4   1

Hvad gør vi forkert?

Står med et relevant pædagogisk gæstelærer-koncept - men ingen siger ja.

ANMELDELSE
0   2

Udmærket materiale slipper lidt for let uden om de sværeste problemstillinger

Med den verdensomspændende flygtninge- og migrantkrise ligger det lige til højrebenet, at Røde Kors skulle udgive undervisningsmateriale om dette. Overfladisk set slipper de ganske fint fra det, men der er et væsentligt kritikpunkt.

2   5

For godt til at være sandt

FinansDanmark har tiltusket sig monopol på at indoktrinere 31.000 danske skoleelever i uge 11.

7   6

Historieundervisningens veje og vildveje

Der argumenteres for en anden og bedre(=kategorial dannelse i modsætning til den herskende materielle) måde at bedrive historieundervisning på.

0   9

Hvorfor handler skolernes pengeuge ikke om, at næste generation skal betale mere for at få mindre?

Det vil være oplagt at regne på, hvad stigende bidragssatser koster næstre generation i skolernes pengeuge.

0   1

Hjælp til opstart

Dette skoleårs første blogindlæg herfra har til hensigt at hjælpe med at systematisere årsplanlægningen i kulturfagene, så man ikke skal samle stumper sammen til foråret. Særligt hvis man står med niende klasse. Dette vil være til gavn for både lærer og elever, og så er det let.

ANMELDELSE
0   15

Når irritation bliver til en lærebog

En kontroversiel og dog spændende bog på flere måder, men jeg vil være meget forsigtig med at lovprise og anbefale den, når den foregiver at være en lærebog til de ældste klasser, fordi den nok opererer på et for højt filosofisk plan.

4   13

Hvorfor skal skoleungdommen ikke lære om finanskriser?

FinansDanmark kan indoktrinere i pengeugen med undervisning uden advarsler mod kommende finanskriser

ANMELDELSE
0   59

Historieundervisning, som vor moder lavede den

Når jeg sidder med "På sporet af Historien", føler jeg mig hensat til en svunden tid. På den gode måde! For der er noget over materialet, der signalerer soliditet og faglig tyngde.

0   4

H.C. Andersen var flyttemand

Historiebrug har mange udtryksformer og nej – H.C. Andersen var ikke flyttemand eller flymekaniker for den sags skyld, alligevel er et flyttefirma og en lufthavn opkaldt efter ham og det er kun to af mange eksempler på, at firmaer låner fra fortællinger om fortiden.

ANMELDELSE
0   46

Et fint appendiks

Her får man en håndsrækning – og sådan nogle er jo altid rare. Det er ikke et pædagogisk eller didaktisk festfyrværkeri, men det er solidt materiale til et ekstraordinært oplæg.

1   5

Små fag med pondus

Det er muligt, at kulturfagene til dagligt går under betegnelsen ”små fag”. Ikke desto mindre kan fagene lære eleverne fundamentale metoder, som de kan tage med sig på den anden side af udskolingen.

0   4

Historie(for)brug

På det nyligt overståede Folkemøde overværede jeg en debat med overskriften “Hvorfor skal børn arbejde med kunst i skolen?”. En af konklusionerne var: "Fordi de i forvejen er forbrugere af kunst uden at vide det f.eks. i bybilledet og i medierne". Det samme kan man sige om historie – vi skal undervise i historie fordi børn allerede er storforbrugere af historie i kraft af spil, bøger, tv-serier og meget andet.

0   1

Færøsk folketingsmedlem: Fordomsfuldt skolemateriale om Færøerne

Sjuður Skaale, færøsk medlem af Folketinget, er ikke tilfreds med fremstillingen af hans del af Rigsfællesskabet på emu.dk og i et offentligt støttet undervisningsmateriale til folkeskolen.

1   0

Flere lærere underviser i eget fag

Samfundsfag og historie er højdespringere i forhold til antal timer med en faguddannet lærer foran whiteboardet. Samlet set ligger især historiefaget dog endnu et stykke fra målet.