AKT-problemer er overladt til teamet

Lærerne i Vejle skal rumme de elever, der er i klassen. AKT'en har fået begrænset sin åbningstid.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man må kun have AKT-problemer mellem klokken 10 og 13, fortæller en lærer. Det er nemlig den nye åbningstid for AKT'en på Bredagerskolen i Vejle, efter at besparelserne er trådt i kraft.

Torben Rasmussen er ellers AKT-lærer på fuld tid, men Bredagerskolen er en stor skole med omkring 800 elever inklusive specialklasserække. AKT'en er sårbart besat, en kollega er sygemeldt for tiden, og Torben Rasmussen har også enkeltintegrerede elever. Samarbejdstimer er skåret væk som følge af besparelserne, og meningen er, at den enkelte lærer og teamet selv skal kunne klare AKT-problemer. De skal simpelt hen kunne rumme de elever, de har i klasserne.

Derfor er en del af skolens nu sparsomme resurser til efter- og videreuddannelse gået til kurser til et par lærere i netop AKT-problematik.

Ikke nok tid til angst elev

»Jeg har i en periode haft en dreng med angstproblemer, der hver morgen mødte med sin mor. Jeg hentede dem ved skolens indgang, og vi hjalp drengen til at kunne være i skolen. Derefter kunne hans mor tage på arbejde«, fortæller Torben Rasmussen.

»Men nu har jeg ikke timer til at hente dem om morgenen. De må selv komme og være i AKT'en, men jeg er der ikke«.

Torben Rasmussen understreger vigtigheden af, at der er få personer på skolen, der tager sig af et barn med problemer.

»Besparelserne her betyder, at AKT'en bliver en opbevaring«, siger Kristina Blæhr, lærer på skolen og kredsstyrelsesrepræsentant.

»Det rammer det forebyggende arbejde, og der bliver bare tale om brandslukning nu og her«.

Grænsen for lærerarbejde nået

Skoleleder Helen Stokkendal fortæller, at resurserne til børn med særlige behov er lagt ude på skolerne. Medarbejderne i AKT og i læsecentret går i højere grad ud og giver vejledning til lærerne, så teamet selv klarer undervisningen.

»Vi har stadig AKT til elever, der har behov for at få lidt ro på, og der er elever, der kommer i læsecentret, men på sigt skal lærerne rumme klassen med de børn, der er«, siger Helen Stokkendal.

Vejle Kommune har også sparet på PPR, så det er blevet sværere for skolerne at få den nødvendige faglige sparring med eksperter på det pædagogiske/psykologiske område, og der er bebudet yderligere besparelser på PPR til foråret.

Besparelserne rammer allerede skolens specialklasserække, hvor der er 21 elever med generelle indlæringsvanskeligheder.

Bredagerskolen har desuden en lille gruppe elever, der er anbragt på socialpædagogiske opholdssteder i kommunen, og her presser besparelserne ekstra.

»Vi har en gruppe elever, der har langt større behov for hjælp, end de tidligere havde. De er en gruppe, hvor jeg tænker, at vi har nået grænsen for lærerarbejde. Der kan være tale om psykiatrisk arbejde. Hvis vi skal løfte den opgave - og det gør vi nu - så behøver vi faguddannet personale«, siger Helen Stokkendal.

Hun mener, at kommunen burde tænke i en større specialskole til den gruppe af elever også for bedre at kunne løfte det faglige behov.

hl@dlf.org