"Antallet af indrapporteringer, der peger på et utilfredsstillende fagfagligt niveau, er alarmerende højt", lyder en af konklusionerne i årets censorrapport.

Censorer slår alarm over lavt fag-fagligt niveau blandt kommende lærere

Antallet af rapporter om et lavt fagfagligt niveau i de studerendes præstation ved lærereksamen er alarmerende højt, lyder meldingen i årets censorrapport. Og igen i år er der en stigning i antallet af bachelorprojekter, der ikke handler om fagene.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rapporten bygger på indberetninger fra censorer på landets læreruddannelser. Og for andet år i træk oplever censorerne, at fagfagligheden lider i den nye læreruddannelse fra 2013.

"Antallet af indrapporteringer, der peger på et utilfredsstillende fagfagligt niveau, er alarmerende højt, og på tværs af samtlige fag kan man se præcis den samme tendens:

En betydelig gruppe af censorerne vurderer, at det fagfaglige vidensniveau hos de studerende simpelthen ikke er tilstrækkeligt højt til at sikre undervisning af høj kvalitet i folkeskolen", lyder det i årets rapport.

En bacheloropgave-censor i matematik beskriver blandt andet, at nogle studerende slet ikke kan referere til en eneste matematikdidaktisk artikel.

Debat: Er fagligheden på vej ud af læreruddannelsen? 

"Jeg finder det meget problematisk, at de studerende til trods for at de har valgt at skrive BA i matematik, ikke har modtaget vejledning fra en matematikfaglig vejleder. Dette resulterer så også i et udelukkende pædagogisk og almen didaktisk indhold.

Deres problemstillinger vedrører ikke eller kun i meget begrænset omfang matematik som undervisningsfag. De studerende kan kun referere til 0-2 matematikdidaktiske artikler. Udelukkende almene læreropgaver til trods for at de skriver i matematik som deres undervisningsfag", skriver censoren.

For få resurser på uddannelsen

Ifølge rapportens skyldes det lave fagfaglige niveau blandt andet få resurser og et lavt andet undervisningstimer på uddannelsen.

Censorer: Studerende har for lidt fokus på fag i bachelorprojekter 

En censor beskrivelser, at vedkommende er bekymret for niveauet.

"Det er min oplevelse, at en det fagfaglige niveau er faldet meget. Jeg tænker, at årsagen dels skal findes i det stærkere fokus på teoretisk naturfagsdidaktik (som er kærkomment) og dels på de massive nedskæringer, vi har været vidne til.

Jeg er meget nervøs for det niveau af fagfaglighed, fysik/kemi og natur/teknologi-lærerne møder skolen med, men omvendt mener jeg ikke, der er plads til at nedprioritere det didaktiske", lyder det fra censoren i rapporten.

Igen flere bachelorprojekter udenom fagene

Med 2013-læreruddannelsen blev det muligt for de studerende at skrive det afsluttende bachelorprojekt uden at gøre det i et af folkeskolens undervisningsfag. I stedet kan de studerende vælge en alment pædagogisk problemstilling, og det er der mange, der har gjort.

Sidste år var der 20 procent flere projekter inden for pædagogik og lærerfaglighed og generelle problemstillinger end projekterinden for et af folkeskolens fag.

Det er i år steget til, at 28 procent flere studerende har valgte at skrive bachelor inden for det almene lærer end i undervisningsfagene.

Censorformand Hans Krab Koed slog allerede sidste år alarm, da tilbagemeldingerne fra censorerne pegede på den problemstilling.

Løftet pegefinger fra ministeriet om bacheloropgaverne 

Kritikken fik tidligere i år forsknings- og uddannelsesminister Søren Pind til at melde ud, at bachelorprojekterne vil indgå blandt de emner, der skal undersøges i den kommende evaluering af den nye læreruddannelse.

Ministeren fastslog samtidig over for landets syv rektorer for professionshøjskolerne, som udbyder læreruddannelsen, at det ikke er i overensstemmelse med bekendtgørelsen bag uddannelsen, hvis ikke bachelorprojekterne tydeligt tager afsæt i folkeskolens praksis.

Lærerstuderende: Vi er gode inden for de rammer, uddannelsen giver os

Læs mere

Censorformandskabets årsberetning (pdf)