Biologilærere advarer mod sciencefag i skolen

Biologilærernes faglige forening Biologiforbundet advarer nu Christiansborg-politikerne mod at følge forslaget om forsøg med et integreret naturfag i folkeskolen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Før sommerferien afleverede naturfagsvidencentret Astra et forslag til en ny national strategi for naturfagene til undervisningsminister Merete Riisager, som samtidig nedsatte et udvalg, der arbejder videre med planerne. Men nu advarer biologilærerne mod forslaget:

"Ligesom de to andre naturfag har biologi nogle fagfaglige områder som f.eks. økologi, evolution og fysiologi, som vi frygter, vil blive fjernet eller nedprioriteret i et sciencefag", skriver formand Brian Ravnborg i et brev til politikerne.

"Et sciencefag vil indeholde et så stort vidensområde, at kun ganske få lærere, hvis overhovedet nogle, vil være i stand til fagligt at rumme det hele. Derfor frygter vi, at faget i praksis kun vil omhandle metoder, projektanalyser og overordnede emner med begrænset dybdeviden og forståelse".

Sort/hvid science-diskussion

Biologiforbundet oplever, at der er en alt for sort/hvid diskussion om naturfagene i grundskolen:

"De to modsætninger går på, at vi enten skal have et sciencefag på bekostning af de traditionelle naturfag: biologi, geografi og fysik/kemi eller også har vi ikke et sciencefag", siger Brian Ravnborg og uddyber:

"Situationen i dag er den, at vi efter indførslen af forenklede Fælles Mål og hele folkeskolereformen reelt har begge dele, da naturfagene nu i perioder skal samarbejde om minimum seks fælles fokusområder. Disse fællesfaglige fokusområder fylder rigtigt meget i den daglige undervisning, fordi eleverne netop har en obligatorisk prøve i disse tværfaglige elementer som afslutning på 9. klasse". 

Biologilærernes formand mener, at den nuværende kombination er noget nær optimal, selv om biologilærerne godt kunne drømme om, at en del af den understøttende undervisning blev flyttet over til naturfagene. Så kunne de tre naturfag blive sidestillet timemæssigt, og der kunne blive bedre tid til åben skole-ekskursioner.

Ny naturfagsstrategi: Foreslår forsøg med integreret naturfag i folkeskolen 

I brevet til Folketingets undervisningsudvalg gør Biologiforbundet opmærksom på, at reformens model med tværfaglige områder og en fællesfaglig prøve skulle evalueres i 2020, så man kan vurdere, om den styrker interessen og motivationen hos eleverne i forhold til naturfagene. 

"Derfor anbefaler vi, at forsøg med et sciencefag først sættes i gang, når vi har resultatet af dette evaluerings- og følgeforskningsprogram. Disse data vil være ekstremt vigtige i forhold til et nyt undersøgelsesdesign. Endnu et forsøg vil kunne påvirke biologi-, geografi- og fysik/kemilærerne og derved resultatet af det igangværende evaluerings- og følgeforskningsprogram", skriver biologilærerne.

Læs mere

Biologiforbundets bemærkninger til forslaget tilnaturfagsstrategi (pdf)

Powered by Labrador CMS