Seks fynske specialskoler fortalte for halvandet år siden Folketingets børne- og undervisningsudvalg, at skolereformen ikke tager hensyn til elever, som har et funktionsniveau mellem nul og seks år. Derfor efterlyste specialskolerne forenklede mål til deres elever og også særlige redskaber til at måle elevernes trivsel med.
Fynske specialskoler efterlyser forenklede mål til deres elever
Det ønske afviste daværende undervisningsminister Christine Antorini (S) at opfylde, og det samme gjorde Ellen Trane Nørby (V), da undervisningsordfører Anette Lind (S) spurgte til sagen i før sommerferien i år. Det skete, efter at Anette Lind havde haft et møde med Skolelederforeningens faglige klub for specialskoleledere.
Ellen Trane afviser ideen om særlige læringsmål for specialskolernes elever
Manglen på særlige mål et landsdækkende problem
Den faglige klub har overtaget det politiske benarbejde, da det ikke kun er specialskolerne på Fyn, som har problemstillingen inde på livet. Ønsket om særlige læringsmål er landsdækkende.
"Vi har fået mange henvendelser fra specialskoler, som er voldsomt frustrerede. Der er en klar tilkendegivelse fra hele landet om, at dette problem skal løses", siger skoleleder Annie Nielsen fra Rævebakkeskolen i Nyborg.
Fynske specialskoler savner fortsat forenklede læringsmål for deres elever
Hun sidder i bestyrelsen for specialskoleledernes faglige klub og forsøger sammen med skoleleder Mette Karlsson fra Pilehaveskolen i Assens at få partiernes uddannelsesordførere til at interessere sig for sagen. Mette Karlsson er tilknyttet den faglige klub i Skolelederforeningen ad hoc.
Både elever og lærere har krav på respekt
Både Christine Antorini og Ellen Trane Nørby har henvist til, at Fælles Mål er bindende for alle elever, og at undervisningen skal svare til den enkelte behovs forudsætninger. Desuden må specialskolerne undervise på et lavere klassetrin, end elevernes alder svarer til.
Antorini: Elever på niveau med førskolebørn er omfattet af folkeskolens krav
"De to ministersvar bærer præg af, at de er formuleret af embedsværket, for de er stort set enslydende", siger Mette Karlsson.
Annie Nielsen undrer sig over, at hverken ministre eller embedsmænd har sat sig ind i, hvad det er for elever, specialskolerne taler om.
"Mange af vores elever har et kognitivt niveau mellem nul og seks år. Man kan så vælge at sige, at de ikke findes, men det gør de altså", siger Annie Nielsen.
Selv om mange af eleverne ikke kommer til at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, og for nogens vedkommende skal have hjælp og støtte igennem hele livet, har de krav på samme respekt og bevågenhed som andre børn og unge, mener Mette Karlsson.
Det samme gælder lærerne, tilføjer Annie Nielsen.
"Vores lærere får at vide, at de skal nedbryde Fælles Mål, så de passer til eleverne. Men de får ikke ekstra tid til dette arbejde", siger hun.
Enkelte kommuner udarbejder egne læringsplatforme
Ud over Anette Lind har de to skoleledere haft møde med Merete Riisager fra Liberal Alliance, Henrik Thulesen Dahl fra Dansk Folkeparti, Anni Matthiesen fra Venstre og senest Marianne Jelved fra Radikale Venstre.
Marianne Jelved har efterfølgende skrevet til Annie Nielsen og Mette Karlsson, at hun og Anni Matthiesen er enige i, at der er behov for særlige læringsmål. De vil derfor bede Ellen Trane Nørby om et møde.
"Vi ved, at Odense, København og Svendborg er i gang med at udarbejde læringsplatforme til deres specialskoler. Det har store kommuner muskler til, men det har små kommuner ikke. Desuden får vi mange forskellige platforme, hvis kommunerne laver hver sin, og vi bør have én, som gælder for hele landet. Det har vi pointeret over for Marianne Jelved, og det lytter hun meget til", siger Mette Karlsson.
Øjenkontakt med ministeren kan gøre en forskel
Annie Nielsen og Mette Karlsson sætter deres lid til, at Marianne Jelved og Anni Matthiessen har større gennemslagskraft, end Socialdemokratiets Anette Lind havde før sommerferien.
Ordfører: Hvorfor skal specialskoler sammenlignes med almenskoler?
"Måske kan de noget i fællesskab, også fordi de får øjenkontakt med ministeren, når de tager et møde fremfor at stille spørgsmål på skrift. Måske giver det et andet flow", siger Mette Karlsson.
Specialskoleledernes faglige klub og de seks fynske specialskoler hjælper gerne med at udvikle et nationalt materiale.
"Det bliver ikke nemt, fordi specialskolerne ser meget mere forskellige ud i dag end i amternes tid. Men vi er sikre på, at det kan lade sig gøre, og vi samarbejder gerne med Undervisningsministeriet om det", forsikrer Annie Nielsen.
De to skoleledere har ikke fået at vide, hvornår Marianne Jelved og Anni Matthiesen får sat et møde i stand med Ellen Trane Nørby.
Ordførere giver specialskoler håb om at få særlige læringsmål til deres elever
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.