Censor Lena Smith Boysen vil savne den sparringen med elevernes lærere, når hun i år for første gang ene og alene skal vurdere elevernes skriftlige prøver. Hun forventer dog ikke, at det får betydning for elevernes karakterer.

Censorer gør klar til at være ene om at bedømme prøver

I går mødtes de beskikkede engelskcensorer i Vejle for at gøre sig beredt til, at de fremover enerådigt skal bedømme elevernes præstationer ved den skriftlige prøve. "Der er et større pres for mig, men jeg stoler på, at jeg giver en retfærdig karakter", lyder det fra en af censorerne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For første gang er elevernes lærere ikke med til at vurdere elevernes præstationer ved de skriftelig prøver. For fra i år af er det kun de beskikkede censorer, som bedømmer elevernes prøver. I går var gruppen af beskikkede engelskcensorer samlet for at blive opdateret på de seneste ændringer.

"Det gik rigtigt fint. Det var dejligt at se, at vurderingskriterierne er blevet gjort meget klarere. Og så er der nu også blevet indført en beskrivelse af alle skalaens karakterer, hvor der tidligere kun var en forklaring af karaktererne 02, 7 og 12", fortæller Lena Smith Boysen, der har manges års erfaring som henholdsvis kommunal og beskikket censor i skriftlig engelsk.

Slut med at bedømme egne elevers afgangsprøver 

Hun er dog spændt på den nye form, hvor hun alene skal vurdere elevernes karakterer, men hun forventer dog ikke, at det bliver et problem.

"Jeg er spændt på det, for der er et større pres på mine skuldre for, at jeg vurderer eleverne korrekt. Men jeg er ikke nervøs. Jeg stoler på, at jeg giver en retfærdig karakter, for jeg har mange års erfaring, og det har været ganske sjældent, at der har været stor uenighed mellem mig og en faglærers vurdering af en elevs prøveresultat".

Censorerne bliver delt ind i rettegrupper

For at sikre, at censorerne kan få sparring ved tvivlsspørgsmål, er der blevet oprettet rettegrupper af fem censorer, så alle censorer har en, de kan bede læse en eller flere elevbesvarelser igennem.

"Det er rigtigt rart, for der kan opstå ting, man er i tvivl om. Det kan for eksempel være, hvis en elever i høj grad har afveget for den form, der er lagt op til", siger hun.

Forligskreds: Ekstra national test i engelsk og matematik 

Ifølge Lena Smith Boysen har der dog været småt med uenigheder, når hun har gennemgået sine bedømmelser med klassens faglærer, hvor det typisk højest har drejet sig om en afvigelse på én karakter for én af klassens elever. Men hun kommer til at savne den faglige sparring, der ligger i at vende vurderinger med klassens lærere.

"Jeg synes altid, at det har været rart at have den faglige sparring. Og jeg kommer særligt til at savne det, når jeg selv som lærer har mine egne elever til prøve. For der har det givet mig rigtigt meget at kunne have en sparing med en beskikket censor", siger Lena Smith Boysen, der til dagligt er engelsklærer i udskolingen på Bredagerskolen i Jelling ved Vejle.

Testede for interne problemer

Ved gårsdagens kursus fik de beskikkede censorer mulighed for at afprøve, om der var afvigelser internt mellem censorerne. For en del af kurset blev brugt på, at de deltagende censorer skulle bedømme fem elevbesvarelser.

"Og så sad vi så bagefter i grupper og diskuterede, hvordan vi havde bedømt prøverne. Og her viste det sig heldigvis, at vi var enige. Så det var selvfølgelig rigtigt rart".

Lena Smith Boysen er spændt på, om det vil føre til flere klager, at elevernes egne lærere ikke er inde over bedømmelsen.

"Det bliver rigtigt spændende, og hvis det viser sig, at der kommer langt flere klager, så er der grund til at kigge på systemet igen. Men det er en omfattende procedure at klage, hvor det først skal igennem skolens ledelse, så jeg forventer ikke et stort antal klager, men det bliver da spændende at se, hvad der sker", fortæller Lena Smith Boysen.

Når karakteren er givet, får lærerne adgang til både elevernes karakterer og besvarelserne, og her vil der være mulighed for, at en lærer kan blive opmærksom på en uregelmæssig karakter.

"Her har lærerne mulighed for at gå i gennem listen, og hvis der for eksempel er en elev, der har fået fire, som normalt får ti, så har læreren mulighed for at gå ind og kigge på elevens besvarelse. Og hvis læreren så er uenig i karakteren, har læreren mulighed for at opfordre eleven til at klage".