Vold/trusler
0   705

Arbejdstilsyn: Flest påbud om vold og trusler på skoler

Arbejdstilsynet har reageret mest på risiko for vold og trusler, da de besøgte omkring 130 skoler i en særlig indsats for lærernes psykiske arbejdsmiljø. Tilsynet gav flest påbud inden for dette felt. Især oplevede vi risikoen, når det gælder undervisning af elever med særlige behov, fortæller tilsynschef Thomas Nygaard Christensen.

"Vi reagerer, når vi oplever, at der ikke i tilstrækkelig grad er iværksat tiltag, der forebygger risiko for vold og trusler på skolerne. Det er vigtigt, at man på skolerne har foretaget risikovurdering af potentielle situationer med vold og trusler, og det har vi ikke alle steder oplevet, at man har gjort i tilstrækkelig grad", siger tilsynschef Thomas Nygaard Christensen fra Arbejdstilsynet.

"Det er væsentligt, at medarbejderne kan få hjælp i situationen, og at registreringer og analyse af hændelserne kan være med til at forebygge lignende tilfælde".

Artiklen fortsætter under banneret

For eksempel kan det handle om, at lærerne ikke har tilstrækkelig viden om de elever, de skal undervise. Og så kan de ikke i høj nok grad forebygge, at der sker voldsomme episoder.

Medarbejderne må ikke være overladt til sig selv

Den enkelte skole skal vurdere risikoen og tydeligt have beskrevet, hvad medarbejdere og ledelse gør, når der sker voldsomme hændelser. Sådan at der er en plan at handle efter, og alle kender skolens retningslinjer og holdninger.

"Det er vigtigt, at der på en skole ikke opstår en kultur, hvor medarbejderne er overladt til sig selv. Der skal være en fælles kultur, hvor det er et fælles anliggende, at arbejdsmiljøet er godt, og hvor man benytter fælles løsninger, når der opstår konfliktsituationer", siger Thomas Nygaard Christensen.

Han fortæller, at den aktindsigt, som Folkeskolen har fået, viser det foreløbige antal af påbud. Der vil komme en samlet rapport om Arbejdstilsynets indsats på det psykiske arbejdsmiljø på skolerne i løbet af foråret. Arbejdstilsynet vil mødes med Branchearbejdsmiljørådet for undervisning og forskning, hvor DLF har en repræsentant.

Indsatsen har kørt fra august 2015 til udgangen af året. De sidste besøg forventes dog at blive afsluttet her i januar.

 

Krav om ro og overblik

Foruden påbud om vold og traumatiske hændelser har Arbejdstilsynet udstedt påbud og vejledninger om høje følelsesmæssige krav og om stor arbejdsmængde og tidspres.

Thomas Nygaard Christensen forklarer, at der eksempelvis er tale om høje følelsesmæssige krav, når man arbejder i et felt med mange forskellige elever, hvor de ansatte skal være i stand til at udvise ro og have overblikket i kontakten med eleverne. Der er på skoler krav om, at lærere og pædagoger skal være på forkant med elevernes særlige behov, så de ved, hvordan de reagerer og kender til eventuelle udadreagerende elevers reaktionsmønstre. Desuden skal de ansatte kunne varetage kontakten til forældrene - også i forskellige situationer.

arbejdstilsynets påbud på skoler

Et påbud til skolen udstedes, når Arbejdstilsynet vurderer, at arbejdsmiljøloven ikke overholdes. Skolen kan få en vejledning, hvis Arbejdstilsynet oplever, at der er arbejdsmiljøforhold på skolen, som bør justeres, men hvor der ikke er grundlag for at give et påbud.

Skolerne har fået en del vejledninger især om arbejdet med høje følelsesmæssige krav.

Stor arbejdsmængde og tidspres har givet få påbud og en del vejledninger.

Arbejdstilsynet har udvalgt skoler til indsatsen ud fra tilsynets besøgshistorik og andre forhold som kan indikere problemer i det psykiske arbejdsmiljø. Der kan være tale om tidligere anmeldte arbejdsulykker eller at skolen tidligere har fået et påbud på det psykiske arbejdsmiljø.

Ved siden af den særlige indsats har Arbejdstilsynet foretaget de almindelige risikobaserede tilsynsbesøg på skoler i samme periode.

 

Enighed om sprogbrug

I påbudene skriver Arbejdstilsynet ind i mellem, at medarbejderne har været følelsesmæssigt berørt under samtalen med de tilsynsførende.

"Hvis de ansatte oplever belastninger, som man ikke har tilstrækkelig forebyggelse imod på skolen, har vi oplevet, at nogle er blevet følelsesmæssigt berørt, når de skulle fortælle om det", siger Thomas Nygaard Christensen.

På mange skoler er de ansatte udsat for krænkende sprog fra elevers side - ind imellem også fra forældreside.

"At blive udsat for psykisk vold af verbal karakter kan være belastende. Også her er det vigtigt at have en fælles tilgang, så det ikke bliver en belastning for den enkelte. Skolen skal have nogle fælles retningslinjer og fælles handlestrategier. Man skal være enige om, hvilket sprogbrug man accepterer på skolen".

Når Arbejdstilsynet besøger en skole, holder de tilsynsførende møder med både ledelse, arbejdsmiljørepræsentanter og repræsentative grupper af medarbejdere. For at sikre at de forskellige perspektiver bliver hørt. Thomas Nygaard Christensen fortæller, at der i tilfælde af påbud bliver skrevet en rapport, som kommer i forvaltningsretslig høring inden et eventuelt endeligt påbud bliver udstedt til skolen. Her har ledelsen mulighed for at rette eventuelle fakturelle misforståelser.

I flere medier har der i forbindelse med omtale af indsatsen på enkelte skoler været rejst kritik af beskrivelsen og de formuleringer, Arbejdstilsynet har skrevet. Der er skoleledere, der fortæller i medierne, at de ikke har kunnet genkende deres skole i beskrivelsen.

Til det svarer tilsynschefen, at han bestemt gerne vil tale med de involverede parter, såfremt der måtte være behov for det, men at diskussionen ikke kommer til at foregå i medierne.

Arbejdstilsynet har i december holdt temamøder for de involverede skoler og kommuner, hvor de foreløbige resultater fra indsatsen blev præsenteret og drøftet.

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.443 andre er allerede tilmeldt