Anmeldelse

Logo!

Find læsebrillerne frem, og find guldet!

Gyldendals bud på et materiale til begynderundervisningen, "Logo!", kan skabe motiverende tyskundervisning. Men anbefales ikke til den dovne lærer eller læser.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Har man tidligere arbejdet med "Logo!" i sin tyskundervisning, vil man vide, at systemet er grundigt opbygget i sin lærervejledning. Det kan have sin fordel for den uerfarne tysklærer, som virkelig kan finde god hjælp her, hvis vejledningen følges slavisk. "Logo!" til 5. klasse ingen undtagelse. Den følger i sin storebrors fodspor, selv om den denne gang er udarbejdet af en anden lærebogsforfatter, Louise Berg Nielsen.

Fakta:

Titel: Logo!

Forfatter: Louise Berg Nielsen

Pris: 178,75

Sider: 64

Type: tekstbog

Forlag: Gyldendal

Pris: 77,50

Sider: 40

Type: Arbejdsbog

Pris: 630

Sider: 88

Type: Lærervejledning

Pris: 661,25

Type: Cd

Pris: 392,50

Type: i-bog

"Logo!" tager godt hånd om 5-klasseeleven, der skal have tysk for første gang. Materialet har et flot og farvestrålende layout, aktiviteterne er afvekslende, og der lægges meget op til pararbejde og evaluering efter hvert kapitel. Der er tilhørende i-bog, lyd-cd, arbejdsbog og en grundbog.

Men hvor ligger guldet i dette materiale begravet? Studerer man ikke lærervejledningen til de enkelte kapitler nøje, men kigger primært arbejds- og grundbog, er det svært at finde den helt store guldskat. Der mangler nemlig noget - for eksempel aktiviteter, der indbyder til fysisk bevægelse. Sætter man sig derimod ned og nærlæser lærervejledningen, findes der kvaliteter, der kan give eleverne i deres tidlige tyskstart en mere legende tilgang til sproget. Det er dog ikke alle kapitler, der henviser til en fysisk udfoldelse. Undlader læreren derimod studiet af lærervejledningen, så lægger grund- og arbejdsbord mest op til aktiviteter, der kan udføres ved et bord, mens eleven sidder ned!

Men når dette er sagt, skal det også betones, at materialet udmærker sig ved at have fokus på at lære eleverne chunks (det vil sige uanalyserede enheder – for eksempel Mir geht’s gut - Wie geht's dir?). Ligeledes arbejdes der også aktivt med sammenligninger af tyske og danske ord, så eleverne hurtigt får fornemmelsen af, at de kender mange tyske ord, og får lysten til at gætte ords betydning og eksperimentere med sproget.

Så tænker du på at investere i Gyldendals "Logo!" til 5. klasse, så spring ikke over, hvor gærdet er lavest, men læs hele lærervejledningen.