It
2   1439

Ny professor i it i fagene

’Fagdidaktik og it – hvor skal vi hen?’ var spørgsmålet, da Jeppe Bundsgaard i dag holdt sin tiltrædelsesforelæsning som professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) i Emdrup. "Vi skal blive bedre til at forstå de barrierer, der er, når undervisningen med it endnu ikke er særlig progressiv", lød svaret, han gav.

"It-didaktik handler ikke så meget om computere, som om faglighed og om metoder, aktiviteter og organisering af undervisning", står der på omslaget af  Jeppe Bundsgaards bog 'Bidrag til danskfagets it-didaktik' fra 2005.

Ti år senere er det fortsat forskningsfeltets kerne at udvikle bedre metoder til at undersøge de barrierer og potentialer, læring med it har.   

"For selvom vi har arbejdet med det her længe, så er det ikke så forfærdelig progressivt, det der foregår derude", konstaterede Jeppe Bundsgaard, da han i eftermiddags holdt sin tiltrædelsesforelæsning som professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) i Emdrup.

I sin gennemgang af de seneste 15 års forskning i fagdidaktik og it uddelte han imidlertid mange roser til sine forskerkolleger, hvis skuldre han står på og til lærere og elever, der gennem tiden har gjort ham klogere på feltet.  

Artiklen fortsætter under banneret

"Men kan man kalde os et modent forskningsfelt?", spurgte Jeppe Bundsgaard sig selv. "Nej vi er nok mere et felt i konfirmationsalderen. Lidt oprørske og lidt gammelkloge på samme tid", sagde han og fik salen til at grine.

Se forelæsningen på video (Viden på Video - Institut for Uddannelse og pædagogik)

 

Læremidler, data og etik

Jeppe Bundsgaards forskning i fagdidaktik og it vil i fremtiden, som nu, rette et kritisk blik på de digitale læremidler. "Vi har mange gode læremidler, men også en del, der ikke har ret høj kvalitet", fastslog han. 

En anden ting, der ifølge den nytiltrådte professor fortjener opmærksomhed er skolens data.

"Vi skal blive bedre til at skabe data. Lærerne skal hjælpes med at skabe, samle og visualisere data. De nationale test er pt. det bedste bud, men det er jo helt håbløst. Det er en totalt fed opgave for en tekniker. Men også en kæmpe udfordring for én, der har stor tiltro til sin etiske habitus", sagde han og understregede:

"Det er vigtigt, at vi er stærke på at udvikle etiske bud på de her data-værktøjer. Og det kan vi ikke gøre alene, men i et samarbejde med selvfølgelig lærerne, konsulenterne og erhvervslivet".

Jeppe Bundsgaard har udgivet en række bøger om danskfagets it-didaktik, foruden været med i udviklingen af flere interaktive platforme og læringsspil. Sammen med Thomas Illum Hansen er han forskningsleder på tre af KL's og Undervisningsministeriets fire store it-udviklingsprojekter. Jeppe Bundsgaard sad også med i den ekspertgruppe, der udviklede forslag til de forenklede Fælles Mål for danskfaget. 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.874 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.272 andre er allerede tilmeldt