Anmeldelse

Bredde og dybde i undervisningen

Æstetiske læreprocesser

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De fire forfattere oplyser, at de i en årrække har arbejdet sammen om det hverdagsæstetiske og den praktisk-musiske dimension i undervisningen. Der er et tematisk, praktisk pædagogisk og tankemæssigt fællesskab over bogen. De (jeg vil omtale dem som det fællesskab, de skriver ud fra) siger, at de vil præsentere en anden pædagogisk tænkning og praksis end (bare) at tilgodese de mange intelligenser og læringsstile. Det gør de også. I tre afsnit (der burde være indledningskapitler) præsenteres righoldige og komplekse, mangfoldige undervisningsoplæg til børn i 5.-7. skoleår. De udfordres socialt, følelsesmæssigt, kognitivt med temaoplæg, der kræver det hele af børnene, udtryk, kommunikative færdigheder, formsproglig kunnen, erkendelser af selvet selv, der spilles med ind. Det vil de kunne huske også om mange år. De praktiske eksempler og lærernes refleksioner over forløbene, deres gode medløb og tænderskæren over indblanding i processen tydeliggøres. Det er en mangfoldighedens pædagogik med både bredde og dybde i undervisningsbeskrivelserne.

Bogen rummer mange facetter og inddrager mesterlæren med situeret læring, iscenesættelse med metaforerne dramaturgi og scenografi i fysiske og mentale rum, rums invitationer og rammesætninger. Der gøres præcise overvejelser over evalueringens betingelser (og nødvendighed). Der argumenteres for evalueringer uden anvendelse af det (traditionelle) videnskabelige formsprog, men i stedet med brug af æstetikkens formsprog som dokumentation og evaluering af individers kognitive, følelsesmæssige, sanselige, kropslige, praktiske og sociale udvikling uden kontrol og formaliserede forudsigelser, en subjektivering i stedet for en (påstået) objektivering.

Bogen er skrevet til lærerstuderende og til lærerkurser på Center for Videregående Uddannelse. Det er en rigtig god bog om nærværende praksis med en solid teoretisk fundering. Den giver anledning til refleksion og inspiration og skitserer en position for æstetisk læring og praktisk-musisk undervisning.