Corona
2   27

Nu tæller årskarakteren: Lærerne har det med at undervurdere elevernes mundtlige evner - og overvurdere de skriftlige

Uden prøver bliver lærerens karaktergivning afgørende for 9.-klasse-elevernes fremtid. Det ser ud til at blive til elevernes fordel, når det gælder det skriftlige - og til elevernes ulempe i de mundtlige fag, viser folkeskolen.dk's gennemgang af fem års afgangskarakterer.

I år bliver elevernes eksamensbeviser fyldt ud alene med deres sidste standspunktskarakterer. Er det så en fordel eller en ulempe for eleverne, at de ikke har mulighed for at vise deres værd ved de afsluttende prøver? 

Det har folkeskolen.dk forsøgt at finde svar på ved at sammenligne det samlede antal standpunktskarakterer og prøvekarakterer de seneste fem år. Begge er nemlig mulige at finde i Undervisningsministeriets datavarehus. 

Artiklen fortsætter under banneret

Overordnet er svaret - måske lidt overraskende - at det nærmest ikke tyder på at have nogen som helst betydning - i hvert fald samlet set. 

Alene vurderet på de bundne prøver, viser det sig faktisk, at lærerne er så gode til at bedømme deres elever, at der samlet ikke er nogen som helst forskel på elevernes standpunktskarakterer, og de karakterer de senere opnår i eksamenslokalerne. 

Til gengæld har eleverne formået at levere en smule bedre ved udtræksprøverne end deres standpunktskarakterer marginalt ved at score 0,2 karakterpoint bedre ved prøverne.

Eleverne 'overpræsterer' mundtligt

Men selvom eleverne samlet set ikke står til at vinde eller tabe noget særligt ved de aflyste prøver, gemmer der sig alligevel nogle ret markante mønstre i, hvordan eleverne klarer sig i eksamenslokalet sammenlignet med deres standpunktskarakterer.

Der viser sig nemlig et klart billede af, at eleverne toppræsterer, når de mundtligt står overfor deres lærer og en censor. Faktisk er det kun i mundtlig fransk, at eleverne ikke samlet har formået at score højere end deres standpunktskarakterer. 

Eleverne er især gode til at overbevise lærer og censor om en højere karakter ved den mundtlige prøve i dansk og kristendomkundskab. I begge fag har eleverne over de seneste fem år i snit opnået en 1,1 karakterpoint højere end deres standpunktskarakter. 

Skriftlig geografi volder problemer

Omvendt er det gået, når eleverne er blevet samlet i skolens gymnastiksal til de skriftlige prøver. Her leverer eleverne gennemgående dårligere end deres standpunktskarakterer. 

Især prøven i skriftlig geografi ser ud til at have voldt eleverne særlige problemer. Her har eleverne over fem år samlet fået en karakter, der var 0,7 karakterpoint lavere end deres standpunktskarakter.


 



Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ