Børn kan kun lære, hvis de trives

At være lærer er ikke »bare« at undervise, mener erfaren lærer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En lærer skal kunne styre en gruppe og kunne sætte ordentlige regler op. Det handler ikke om at tromle nogen, men om at sætte personlige grænser.

Sådan sammenfatter Marianne Sørensen noget af det vigtigste i lærerarbejdet. Hun har været lærer i 26 år, arbejder på Gungehusskolen i Hvidovre og har været sparringspartner for forfatterne bag »Mød eleven«. Hun har læst afsnittene igennem undervejs i skriveprocessen og kommenteret dem.

»Bogen handler om classroom-man­agement, blot uden at de bruger det ord. At man som lærer skal styre. Det betyder ikke, at man skal bestemme alt, men fornuftige regler for klassen gør børnene trygge«, siger Marianne Sørensen, der ti timer om ugen arbejder med uro i klassen i skolens projekt »Sidevognen«, hvor hun blandt andet observerer i klasser med meget uro.

»Jeg bruger meget tid på trivsel i mine egne klasser. Rigtig meget tid. For det er umuligt for børnene at lære, hvis de ikke trives. En klasse kan lære det hurtigt, men i en anden klasse kan det tage meget lang tid, fordi klassen er mikset forkert, og alle lærere kan løbe ind i en forkert sammensætning af en klasse«.

Personlig uden at være privat

Marianne Sørensen har tidligere undervist tredjeårslærerstuderende og mener, bogen bør bruges på seminarierne og som håndbog til lærerne senere.

»De studerende lærer det faglige på seminarierne og får en god faglig ballast. De lærer at planlægge, men de lærer intet om samarbejde. De mangler en angrebsteknik til de problemer, de støder ind i på jobbet, især om samarbejdet med forældrene, de tosprogede forældre og håndtering af konflikter«.

»Jeg tror, de unge lærere har svært ved at finde ud af, hvordan de er sig selv, hvor personlige de kan være, uden at det bliver for privat, og hvor meget de kan bruge humor for eksempel«.

Hun efterlyser ens retningslinjer på en skole for samarbejdet med de tosprogede forældre. Om piger på lejrskole, oplysninger om, hvor man finder en tolk, og om at finde ud af, om forældrene egentlig har forstået dét, man sagde.

»Ingen lærer undgår problemer, så man skal kende noget til afdækningsteknikker og angrebsteknikker til problemerne. Det handler om at kunne dokumentere dét, man gør. Det er at være professionel, og det hjælper en selv, når der opstår problemer. At være lærer er ikke bare at undervise«, mener Marianne Sørensen.

»Hvis man ikke lærer at håndtere en gruppe inden for de første par år som lærer, så tror jeg, man holder op. Derfor skal vi også blive meget bedre til at modtage de unge lærere. De skal arbejde sammen med de garvede lærere. Man lærer meget via tiden og succesoplevelser, men det er svært, når problemerne opstår, og dér betyder det meget at have et godt samarbejde med kollegerne og et godt klasseteam«.

hlauritsen@dlf.org