Professor Karen Wistoft er formand for bestyrelsen i Akademi for madkundskabsdidaktik og holder selv oplæg på akademiets første åbne seminar.

Bliv klogere på bæredygtighed i madkundskab

Akademi for madkundskabsdidaktik holder 16. januar sit første åbne seminar. Emnet for seminaret er bæredygtighed i madkundskabsdidaktik, og målet er, at lærere og forskere sammen bliver klogere på, hvordan bæredygtighed kan indgå i undervisningen.

Publiceret

Akademi for Madkundskabsdidaktik

hører under Nationalt Center for Skoleforskning. Det er opretteti et samarbejde mellem DPU ved Aarhus Universitet og seksprofessionshøjskoler/læreruddannelser.

Akademiet skal fremme professionsudvikling, forskning ogforskningsinformeret undervisning i madkundskabsdidaktik blandtandet ved at igangsætte ny anvendelsesorienteret forskning og vedat fremme medlemmernes egne forsknings- og udviklingsarbejder.

Akademiet skal herudover fremme forskningsformidling påmadkundskabsdidaktikområdet samt anden madkundskabsdidaktiskrelevant forskning. Det gøres blandt andet gennem to årligearrangementer: et heldagsseminar for akademiets medlemmer og enforskningskonference med åben deltagelse. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den hurtige: Sådan kan du få madens klimaaftryk ind i madkundskabsundervisningen

Klima, bæredygtighed og øko-kritisk bevidsthed fylder mere og mere både blandt elever, på den politiske dagsorden og i forskningen. I madkundskab arbejder lærere og elever med bæredygtighed og forskellige former for fødevare­produktion. Men måderne, der undervises på, er vidt forskellige.

Blandt andet derfor vil Akademi for madkundskabsdidaktik gerne sætte fokus på bæredygtighed i madkundskabsundervisningen, fortæller bestyrelsesformand Karen Wistoft. 

"Der er så meget klimadebat og fokus på bæredygtighed politisk og skolepolitisk. Det farver mange institutioner og netværk, derfor vil vi arbejde med det den 16. januar. Vi vil kvalificere, hvordan bæredygtighed kan tænkes ind som en del af madkundskabsdidaktikken", siger Karen Wistoft.

På dagen har hun selv et oplæg om etik, moral og moralisering, når det gælder bæredygtighed.

"Bæredygtighed er ofte forbundet med løftede pegefingre: Du må ikke spise kød, du må ikke bruge CO2 - så hvordan undgår man at undervise med løftede pegefingre. Det handler om, at eleverne tager kritisk stilling til mad, madlavning og måltider, og jeg vil gerne se på, hvordan man strikker undervisningen sammen uden at det bliver for helligt".

Professor i gastrofysik Ole G. Mouritsen fra Institut for Fødevarevidenskab, Københavns Universitet og Smag for livet fortæller på seminaret om, hvordan grønne madvarer kan blive så velsmagende, at de fleste kan holde ud at spise grønt i længden.

Lektor i klimapædagogik Jonas Lysgaard, fra DPU/Aarhus Universitet fortæller om en måde atundervise på, er at tage udgangspunkt i et positivt og bredt bæredygtighedsbegreb i forhold til mad og smag.

Lektor ph.d Helle Brønnum Carlsen fra Københavns Professionshøjskole fortæller om et helt nyt undervisningsmateriale om bæredygtighed til madkundskab.

Til sidst sætter deltagerne sig sammen for at finde ud af, hvordan forskningen kan bruges i praksis i undervisningen.

"Oplæg og præsentationer vil komme på vores hjemmeside, og så vil der også blive samlet op på workshop, så lærere efter seminaret kan finde et undervisningsopskriftskatalog på hjemmesiden", siger Karen Wistoft.

Seminariet er åbent for alle. Det er torsdag den 16. januar kl. 10 - 16. på DPU i København. Det koster 350 kroner at deltage og der er tilmeldingsfrist den 10. januar. 

Læs mere

Åbent seminar: Bæredygtighed i madkundskabsdidaktik