Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Færre skal dumpe

“10 år med dygtige skolelærere, og så kan vi ikke få dem op på et 2-tal”

Københavns Kommune klar med 7 anbefalinger til, hvordan skolerne kan sætte ind for at få flere til at bestå folkeskolen. Det glæder undervisningsministeren, som synes, den faglige bund er for stor.

Mattias Tesfaye ser skeptisk på Lars Weiss under skolebesøg

Undervisningsministeren havde fået lov til at komme med på skolebesøg, da Københavns politikere præsenterede syv nye skoleanbefalinger.

Foto: Københavns Kommune
Sebastian Bjerril
Sebastian Bjerril Webredaktør og journalist
4 kommentarer
19. august 2025, kl. 04:36
4 kommentarer

Flere to-lærertimer, en opkvalificering af læreres specialpædagogiske kompetencer, ekstra støtte i dansk og matematik og uddannelse af resursepersoner med ekspertise i kulturforskelle til at forbedre skole-hjem-samarbejdet.

Det er nogle af de forslag til indsatser, som en ekspertgruppe peger på, som vil kunne sikre, at flere elever i hovedstadens folkeskoler består afgangseksamen.

I går præsenterede Københavns Kommune syv overordnede anbefalinger fra den 10 personer stor ekspertgruppe, som kommunens politikere har sat på opgaven.

Til hver anbefaling peger ekspertgruppen på en række mere konkrete indsatser, som skolerne kan overveje at tage i brug.

De 7 anbefalinger

  1. Styrk den tidlige indsats med matematisk opmærksomhed og sprogstimulering
    • Matematik og dansk i legen: Pædagogisk personale skal styrkes i arbejdet med tidlig sprogstimulering (dialogisk læsning, tematisk sprogarbejde og synligt skriftsprog) og børns begyndende matematiske forståelse (fx størrelsesforhold, måling, mængder og klokken). Læringen kan integreres i børnenes leg og legen kan være afsæt for læring. Inspiration til en indsats kan fx hentes i den forskningsbaserede indsats “Vi lærer sammen”.
    • Sprogstimulering i hjemmet: Inddragelse af forældre gennem fx uddeling af mini-biblioteker så læsning i hjemmet understøttes. Forældre kan også støttes i, hvordan de leger med deres børn, og hvordan legen kan være afsæt for læring.
  2. Styrk overgangene mellem dagtilbud, KKFO, indskoling, mellemtrin og udskoling
    • Brobygning mellem dagtilbud og skole gennem data: Skab bedre overgange ved at sikre systematisk og databaseret overlevering af viden om barnets ressourcer, udvikling og behov – både fra dagtilbud til skole og retur. Arbejd med fælles brobygningsprojekter, der starter i dagtilbud og fortsættes i skoleregi – fx med støtte fra overgangspædagoger. Det skaber kontinuitet, mening og genkendelighed for barnet.
    • Fokus på trygge og inkluderende overgange: Arbejd målrettet med overgangspædagogik og nedbring skift og usikkerhed i barnets liv – fx gennem færre voksne omkring barnet, øget forberedelsestid og fjernelse af tidlig start i KKFO. Vær særlig opmærksom på elever med højt eller begyndende skolefravær og sæt ind for at få dem godt tilbage i skolen.
  3. Styrk elevernes faglige færdigheder gennem faglig trivsel og faglig mestring
    • Flere voksne i klassen: To-voksenordninger (helst med fagprofessionelle) og co-teaching giver bedre muligheder for ekstra støtte til den enkelte elev, variation i undervisningen og i undervisningsformen (fx opdeling i mindre grupper).
    • Fokus på feedback: Arbejd målrettet med feedback til elever, opdeling af opgaver i flere trin og synliggør processen i en opgave. Dette kan give elever en større oplevelse af succes, øge troen på egne evner, give mestringsoplevelser og øge faglig trivsel.
    • Struktureret elevmedbestemmelse i undervisningen: Øg elevernes medbestemmelse ift. undervisningen og hvordan, de vil lære. Dette kræver en klar struktur for, hvad der kan vælges – en tydelig afgrænsning af medbestemmelsesrummet.
    • Styrk mestringsoplevelser: Giv eleverne oplevelse af faglig succes igennem fx anskueliggørende, virkelighedsnær og eksperimenterende undervisning, hvor idéer og hypoteser afprøves.
    • Brug elevmentorer som faglige rollemodeller: Brug elevmentorer. Fagligt svage elever kan ”kobles” med en ung, som også har haft svært ved skolen, men som har klaret sig godt for at kunne spejle sig, få råd og faglig selvtillid.
  4. Varier læring og undervisning og tag højde for elevernes forskellige behov og forudsætninger
    • Faglig støtte i dansk og matematik: Ekstra indsats med støtte i matematik og dansk igennem hele skoleforløbet, fx i form af systematisk klassekammerathjælp (SYKL) og undersøgende matematik (SUM), lektiehjælp, hjælpemidler ea. Dette for at sikre, at alle udvikler sig fagligt og får støtte, når behovet opstår.
    • Udvid faglighedsforståelsen og styrk den didaktiske værktøjskasse: Aktiv stillingtagen blandt lærere ift. brug af skærme, læremidler og – metoder. Hvad virker godt, til hvad og for hvem. Undervisningen skal i højere grad være differentieret, og der skal større fokus på, at læring kan ske i forskellige arenaer – fx via kunst, bevægelse, udeliv eller på scenen. Let adgangen til læremidler og differentieret undervisning.
    • Styrket kulturforståelse i pædagogisk praksis: Uddan særlige ressourcepersoner ift. kulturforskelle, der kan have betydning i undervisningssammenhæng og i skole-hjem- samarbejdet. Ressourcepersonerne skal også have viden om undervisningsmetoder og tilpasning af disse til bestemte elevgrupper.
    • Specialpædagogiske kompetencer: Opkvalificer læreres specialpædagogiske kompetencer, viden om udviklingsforstyrrelser og ordblindhed og sørg for, at der ved to- voksenordninger (med to fagprofessionelle) eller årgangsteams er mindst én med specialpædagogiske kompetencer. Dette for at sikre, at alle børn kan være en del af fællesskabet.
  5. Styrk skole-hjem samarbejdet og inddrag familien i elevernes læring
    • Helhedsorienteret adgang til støtte: Fokus på at adgangen til støtteforanstaltninger eller videre udredning skal udarbejdes pba. et holistisk syn på barnet, herunder med baggrund i forhold i familien, skolen og barnets hverdag generelt.
    • Tværprofessionelt samarbejde om elevens udvikling: Organisering af samarbejdsflader hvor fx socialrådgivere, lærere, pædagoger, voksne fra foreningslivet og forældre kan drøfte elevens udfordring og udvikling sammen.
    • Interkulturel kompetenceudvikling: Uddan særlige ressourcepersoner, start et rejsehold eller opret tilbud om kompetenceudvikling ift. interkulturel forståelse. Kan forbedre familiesamarbejde, skabe bedre betingelser for læring og styrke den tidlige indsats.
    • Fleksible modeller for skole-hjem-samarbejde: Udvikling af flere modeller for skole-hjem samarbejdet, der i højere grad kan tage højde for, at ikke alle hjem er ens. Fx kunne én model være, at skole-hjemsamtaler foregår i hjemmet. Dette kan bl.a. styrke forståelsen for barnets baggrund, øge forståelse og mindske bias overfor bestemte elever.
  6. Arbejd strategisk med skolevalg, skoledistrikter, skolestruktur og klassesammensætning
    • Fælles skoledistrikter og fleksibel organisering: Større, fælles skoledistrikter med fx 3-5 skoler kan bidrage til mere stabile klassesammensætninger og øge muligheden for at sikre en blanding af skoledistriktets elever. Det samme kan fx klasseløse udskolingsårgange. Det er vigtigt at eleverne føler sig trygge og lokale
    • Styrket årgangssamarbejde og færre skift: Øget arbejde i årgangsteams, evt. i samspil med flervoksenordninger, kan skabe kontinuitet og nedbringe omfanget af vikarer og oplevelse af mange skift, når en lærer stopper.
    • Indsatser mod udsivning: Mindsk udsivning for at styrke stabilitet, kontinuitet og nødvendigheden af klassesammenlægninger mv.
    • Justér skoledagen med blik for børns trivsel: Overvej skoledagens tilrettelæggelse ift. at ikke alle børn trives med dobbeltlektioner, tidligere lektioner ea.
  7. Udviklingsorienteret ledelsesmæssig tilgang til de fagprofessionelle, eleverne og hjemmet
    • Høje forventninger som ledelsesfokus: Skab øget ledelsesmæssig opmærksomhed på betydningen af høje forventninger til elever. Fokus på dette kan fx integreres i BUFs ledelsesuddannelse for skoleledelser og indgå i deres strategiske program. Emnet kan også indgå i udviklingssamtaler eller dialoger i skolebestyrelserne.
    • Skolekultur med balance mellem støtte og ansvar: Arbejd med skolernes kultur ift. håndtering af udfordringer med elever/klasser hvor ingen står alene med de svære opgaver. Et ressourceorienteret ledelsessyn og en naturlighed overfor at dele fejl og udfordringer kan skabe forandring for den enkelte elev.
    • Tid til didaktisk refleksion: Organisering der skaber tid til didaktisk refleksion i lærerteamet. Skabe rum for et professionelt læringsfælleskab for at sikre balancen mellem at udvikle og sikre kvaliteten af et skolevæsen
    • Let adgang til specialpædagogisk viden: Let adgang til specialpædagogisk viden til håndtering af udfordringer. Fx ved at styrke samarbejdet mellem PPR og lærere.

Anbefalingerne kommer i forlængelse af resultaterne af en stor analyse, som kommunen præsenterede kort inden sommerferien, og de blev lanceret mandag eftermiddag, hvor overborgmester Lars Weiss (S) og børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager (K) havde inviteret sig selv og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) på skolebesøg på Oehlenschlægersgade Skole på Vesterbro.

Graf over procentdel elever, der dumper folkeskolens afgangseksamen på landsplan og i københavn

Uddrag fra Københavns Kommunes analyse af faktorer med betydning for, om elever dumper og matematik

Kilde: Københavns Kommune

Flere penge kan være på vej til skolerne

Flere af indsatserne koster penge, og ifølge Jakob Næsager kan der også være flere penge på vej til de københavnske skoler.

”Vi skal forhandle budget i næste uge, og her skal vi tage stilling til, om vi fx vil afsætte flere penge til to voksne i udskolingen. Og jeg mener også, at der er behov for at sætte flere penge af til mellemtrinnet, fordi vi allerede fra 4. klasse kan se, hvem der halter i matematik”, siger han.

Det foreslår de to borgmestre: 

  • Indføre to-voksenundervisning i alle matematik- og dansklektioner i 8. og 9. klasse samt mulighed for yderligere to-voksenundervisning på mellemtrin.
  • En tidlig booster-indsats i form af to-voksenundervisning i matematiktimerne i en afgrænset periode på mellemtrinnet
  • Øge læsevejledningen på alle Københavns folkeskoler og specialskoler. 
  • Udvide kommunens læse- og skriveenhed for at styrke den tidlige indsats over for ordblinde elever og for at opbygge kapacitet i enheden til også at kunne understøtte talblindhed. 
  • Styrke den faglige støtte for elever i 9. klasse, som har behov for hjælp i tiden op mod afgangsprøverne.  

Under skolebesøget fik de to borgmestre og ministeren både mulighed for at spørge elever og lærere til, hvad de mener, at der skal til for, at flere består.

Lærer: Der skal mere efteruddannelse til

En af dem er dansklærer Ane Søegaard. Hun fortalte politikerne, at hun ikke kan se meget nyt eller overraskende, hverken i de nye anbefalinger eller analyseresultaterne.

Men hun er alligevel glad for politikernes øgede opmærksomhed på folkeskolen, fortalte hun efterfølgende til Folkeskolen.

”Anbefalingerne gør ikke noget i sig selv, men hvis det nu viser sig, at der kommer til at følge penge med til efteruddannelse til lærerne – fx til didaktisk udvikling – så vil det gøre en forskel”.

Lærer Ane Søegaard giver sine inputs til undervisningsministeren

Hvis lærerne kunne få mere efteruddannelse, vil det for alvor gøre en forskel, mener lærer Ane Søegaard.

Foto: Sebastian Bjerril

“Jeg har været lærer siden 1996, og jeg har stort set ikke fået nogen efteruddannelse”, siger hun og fortæller, at hun underviser i syv fag, og at hun kun er uddannet til at undervise i to af dem.

Som udskolingslærer kunne hun specifikt godt tænke sig efteruddannelse i at hjælpe nogle af de elever, der har et meget lavt læseniveau. Det vil kræve, at hun ved mere om at undervise i begynderlæsning.

”Hvis jeg skal kunne motivere en elev i 9. klasse med et læseniveau, der svarer til 3. klasse, forudsætter det, at jeg har indsigt i den didaktik. Havde jeg det, tror jeg virkelig, at det ville gøre en forskel”, siger hun.

Tesfaye har fidus til tolærerordninger

Da Folkeskolen spørger undervisningsministeren til, hvilke af de københavnske anbefalinger han tror, der kan gøre en forskel , peger han på flere to-lærertimer.

”Det er så vigtigt, at vi får alle med i dansk og matematik, så det er godt, når skolerne kan lave mindre hold og også lave nogle intensive forløb. Det er måske særligt vigtigt i matematik. Hvis du ikke har talforståelsen på plads, og læreren går videre til det næste, så har du ikke noget grundlag for at forstå det”, siger Mattias Tesfaye.

Mattias Tesfaye og Lars Weiss taler med lærer Ane Søegaard

Mattias Tesfaye lytter til input fra dansklærer Ane Søegaard

Foto: Københavns Kommune

Ministeren understreger, at han gerne ser “et indædt fokus på dem, der har det sværest”.

“For folkeskolens samlede karaktergennemsnit er stabilt. Det er bunden, der er problemet, og her går det svagt den forkerte vej”.

Minister: Glem ikke de ældste elever

Undervisningsministeren peger på, at skolerne med den nye timebank har fået friere rammer til at prioritere en større del af skolens budget på tolærerordninger.

Men i den forbindelse kommer han også med en lille advarsel til skolerne.

”Jeg kan jo høre, at mange med hjertet på rette sted siger, at de vil gøre skoledagen kortere for at bruge resurserne til at sætte tidligt ind (i elevernes skoleforløb, red.). Det er også godt. Men det er vigtigt, at de også lige gemmer lidt af skolens resurser til senere. Du kan sagtens have en elev i 8. klasse, der har det virkelig svært, men som på forholdsvis kort tid godt kan lære nok til at bestå”, siger han.

Men selvom Mattias Tesfaye gerne ser, at de københavnske skoler får mulighed for at få flere tolærerordninger, mener han også, at skolerne burde gøre det bedre for de penge, de allerede får i dag.

Havde også den løftede pegefinger med

Under sit besøg på Oehlenschlægersgade Skole fortalte han, at han eksempelvis selv for nylig har prøvet læseprøven for at finde ud af, hvor meget der skal til for at bestå.

”Nu vil jeg nødig virke som en hovskisnovski-type, men jeg synes ikke, at det er ret meget”, lød det fra ministeren, der fortalte, at han er frustreret over, at der ikke er flere, der kan løftes op på et 2-tal. 

”Nu er jeg bare den hellige undervisningsminister, men jeg tænker bare: Vi bruger i gennemsnit 94.000 kroner per folkeskoleelev. Dem har vi så i 10 år med dygtige skolelærere, og så kan vi ikke få dem op på det der 2-tal”.

Udpegede København som et godt eksempel

Analysen, der ligger bag de nye anbefalinger, kommer frem til, at det overordnet set især er elevernes socioøkonomiske baggrund, der er afgørende for deres chancer for at bestå folkeskolen.

Men det forklarer langt fra alt, mener Mattias Tesfaye og fortæller om en samtale, han havde med overborgmester Lars Weiss før sommerferien. Her skulle den socialdemokratiske partifælle have peget på, at selvom København har oplevet et markant socioøkonomisk løft blandt skolens elever over de seneste 20 år, har resultater ikke fulgt med.

Og det er derfor, at hovedstadens politikere mener, at der er der brug for at gøre noget mere.  

”Man hører ret tit en forklaring om, at vi også har mange børn, der har det svært, at der er indvandrere, og der generelt er mange ting galt. Men her er de københavnske skole et billede på, at det ikke kan forklare det hele”, siger undervisningsministeren.

Ekspertgruppen

Andreas Rasch-Christensen, forskningschef ved forskningscenter for pædagogik og dannelse på Via

Rasmus Landersø, forskningsprofessor og chef for forskning i uddannelse og familie, Rockwool Fondens Forskningsenhed

Mads Meier Jæger, professor i sociologi på Københavns Universitet

Henrik Kokborg, underviser og konsulent ved Integrationsinfo

Troels Lund Jensen, chefanalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Simon Calmar Andersen, professor ved Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet og leder af TrygFondens Børneforskningscenter

Per Bonvig Christensen, medlem af FGU Rejseholdet og bestyrelsesformand på Via

Ane Qvortrup, professor ved Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab på SDU

Andreas Bjerre-Nielsen, lektor i Økonomi og Social Data Science på Københavns Universitet

Louise Klinge, direktør og ph.d., uafhængig børne- og skoleforsker, medlem af Børnerådet

Kilde: Københavns Kommune

4 kommentarer

Læs også

  • Ung mand med ryggen til skriver ansøgninger
    Kampen om jobbene

    Lærermangel? Der er blevet 10.000 færre folkeskolelærerjob siden 2010

1 relateret artikel
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

“10 år med dygtige skolelærere, og så kan vi ikke få dem op på et 2-tal”

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS