Et netværk for alle, der interesserer sig for håndarbejde, sløjd og design i folkeskolen. I samarbejde med Foreningen for Håndværk og Design.

(3.677 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Håndværk og Design kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
1   8

Lærer: Håndværk og design er ikke kun til for at skabe håndværkere

Håndværk og design har en berettigelse i sig selv. Det er ikke kun til for at trække flere unge til erhvervsuddannelserne. Sådan lyder det fra sløjdlærer Niels Lyngbo, som har undervist i over 20 år. Faget er en vigtig del af børnenes dannelse, mener han.

0   4

Høns og Huggeblog

Så er min blog i luften...

0   4

Forskere: Lærerens kommunikation i h&d skal være mere konkret

Fire forskere – to danske og to svenske – ser i øjeblikket på, hvordan håndværk og design-lærere kommunikerer med eleverne. Der bliver let for meget snak og ukonkret information i stedet for instruktion og korrigering.

ANMELDELSE
0   0

Snitteri som livsværk

Det er en lækker og inspirerende bog, men den mangler en klar målgruppe. Måske er den nærmest en slags snittet livshistorie.

0   5

Visuel facilitering og innovative elever

Siden midten af 1990’erne har der været et stigende fokus på, at det danske skolesystem skal understøtte talenters evne til at være innovative. Dette fokus blev fornylig mere konkret i forbindelse med introduktionen af de nye fælles mål og 21’ century skills. I uvm’s faghæfte anses Innovation og entreprenørskab som et tværgående emne, hvilket betyder, at alle skolens fag skal bidrage til implementeringen. I faghæftet fokuseres der på elevernes procesforståelse og evner til at organisere, kommunikere og samarbejde. Selvom det ikke er en ny tanke, at innovationskompetence og procesforståelse er et mål for undervisningen, er det nok ikke helt forkert at hævde, at mange skolelærere stadig er lidt uklare på hvordan innovation implementeres konstruktivt.

3   4

Vestjysk kommune satser stort på 3D-printere og laserteknik

Hvad der to år siden begyndte med to billige 3D-printere i sløjdlokalet på Ringkøbing Skole bredes nu ud i hele Ringkøbing-Skjern Kommune. To lærere skal de næste fire år styrke håndværk og design og også andre fag med teknologiværksteder på ni skoler.

0   1

God jul og godt nytår til alle håndværk og design-lærere

Så er det lige ved at være tid til at lukke alt ned - både i skolerne og her på redaktionen. Som tovholder på netværket for håndværk og design vil jeg ønske alle en glædelig jul og et godt nytår.

0   2

Ministeriet: Intet krav om både hårde og bløde materialer i alle forløb

”Det er unaturligt, at der altid skal være både bløde og hårde materialer i forløbene”. Sådan har det igen og igen lydt fra lærere i håndværk og design. Men nu svarer Undervisningsministeriet, at det bestemt ikke er et krav, at lærerne skal inddrage begge dele i alle forløb.

ANMELDELSE
0   14

Fantastisk portal for faglærere og deres elever

Det er skønt at være lærer i håndværk og design, og nu er der en ny inspirationskilde på markedet: Clios fagportal for håndværk og design. Den er gennemført og grundigt lavet.

ANMELDELSE
0   0

Inspiration til håndværk og design

Der lægges op til en ny fagforståelse, et reelt paradigmeskifte fornemmes det, ud fra de forventninger, der er indlejret i den nye folkeskole generelt og i faget håndværk og design specifikt.

0   3

Garvet h&d-lærer: Vi mangler gode råd til nye lokaler

Skolerne risikere at bruge en masse penge på dårlige nye håndværk og designlokaler, mener Britta Thorlann, som har undervist i 20 år, skrevet bøger, holdt kurser og besøgt skoler med ministeriet. Arkitekterne ved for lidt om undervisning, og mange lærere er i tvivl om forventningerne.

0   0

Det "umulige" er mulig!

Vi har sikkert alle sett tegninger av umulige figurer. Dette er gjerne tegninger som er tegnet i perspektiv og hvor forskjellige deler av tegningen er koblet sammen på en umulig måte. Disse tegningene får oss til å stoppe opp og gjerne trekke på smilebåndet.

0   4

Håndværk og design-studerende: Jeg ønsker mig trækurser i julegave

Underviserne har været superengagerende, og de nye lokaler er gode. Men der er på ingen måde tid nok til at blive klar i både hårde og bløde materialer, fortæller de studerende på håndværk og design på UCC. Og de kommer ud uden det nødvendige sikkerhedskursus.

0   3

Nye håndværk og design-lokaler giver plads - og støj

Plads og muligheder er der nok af i de nye håndværk og design-lokaler på læreruddannelsen UCC. Men det kan være svært at få ørenlyd, når man skal arbejde med bløde materialer, for maskinværksteder ligger klods op ad.

0   4

Hjælp os til at blive klogere på håndværk og design

Der er mange myter og store forskelle på forholdene for det nye fag håndværk og design. I lærere er dem, der sidder med svarene. Derfor vil vi på folkeskolen.dk/h&d bede jer besvare dette spørgeskema, så vi kan sætte spot på udfordringerne.

0   2

Stiftende generalforsamling i HDSyd den 8.2.2017

Der afholdes stiftende generalforsamling i HDSyd den 8.2.2017 klokken 18.00 på Trapholt Kunstmuseum i Kolding. Se formandens beretning og forslag til vedtægter på HD's hjemmeside

0   1

Håndværket kom ikke med i Danmarkskanon

Så er Bertel Haarders Danmarkskanon klar med 10 værdier. Dansk håndværk er ikke et af dem. Det har lærernes faglige forening for Håndværk og Design ellers kørt kampagne for sammen med en række håndværkerorganisationer. De ti værdier er: Velfærdssamfundet, frihed, tillid, lighed for loven, kønsligestilling, det danske sprog, foreningsliv & frivillighed, frisind, hygge og den kristne kulturarv.

0   7

Om abstrakt tænkning hos vores forfædre

Hvad fortæller hulemalerier om tidligere tiders tanker?

3   2

Professor anbefaler karakterer i de kreative fag

Kreativiteten og de vilde ideer skal tilbage i klasseværelset, lyder det fra professor, dr.phil Kirsten Drotner. Skolen har fået alt for stort fokus på de målbare færdigheder. Hun opfordrer til massiv efteruddannelse af lærerne i undervisning i kreativitet og afgangskarakterer i de kreative fag. "Det er selvfølgelig ikke uproblematisk. Hvis man hele tiden skal måles på, hvor kreativ man er, vil det jo i sig selv lægge en dæmper på kreativiteten, og derfor skal det ske med måde. Men jeg mener ikke, at der er nogen vej udenom, hvis vi vil reformere det eksisterende læringsparadigme. Hvis kreativiteten skal tages alvorligt af både elever og lærere, er det afgørende, at der også gives karakterer i de produktive fag - eventuelt kun ved afgangsprøven i 9. klasse", siger hun til Politiken.

0   7

Sløjdlærer vinder DM i Kunstsmedning

Hans-Peter Knudsen fra Samsø Skole vandt DM i kunstsmedning i Randers med en smuk blomst. Han mener, at metalsløjd er meget vigtigt at bibeholde i håndværk og design i skolen.