Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Consumers or creators…

På dagen, hvor den nye digitaliseringsstrategi kom til os. Og en TEDxCopenhagen talk om digital literacy, matematik og hvorfor eleverne har brug digitale kompetencer!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er spændende, at der kommer en ny digitaliseringsstrategi, da vi dagligt bliver udfordret af det digitale i arbejdet i skolen. Der er straks 3 ting, jeg er nysgerrig på, og håber der er en strategi for:

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

1.    Er der strategier ift. elevernes digitale dannelse?

2.    Er der nyt om lærernes opkvalificering?

3.    Hvad med kreativitet, entreprenørskab og digital produktion?

Det ser fint ud med elevernes digitale dannelse, men det er meget bredt og ikke konkret beskrevet. Arbejdet med elevernes digitale dannelse bliver en kæmpe arbejdsopgave for mange lærere over det ganske land.

”Digital dannelse handler om, at vores børn og unge bliver i stand til at begå sig læringsmæssigt, socialt og etisk i den digitale virkelighed. Børn og unge skal blandt andet opnå de nødvendige digitale kompetencer, så de bliver i stand til at bruge it som arbejdsredskab og aktivt kunne bruge it til at kunne tilegne sig viden og løse problemer. Og de skal være bevidste om internettets muligheder og begrænsninger samt kende konsekvenserne af de digitale fodspor, de efterlader på nettet. De skal generelt være i stand til at kunne udvise sikker og ansvarlig digital adfærd.”

Der var heldigvis godt nyt om lærernes opkvalificering – det kan føles ganske fantastisk her i 2016, at der nu skal gøres en særlig indsats for at opbygge digitale undervisningskompetencer bland Folkeskolens lærere.  

”Offentligt ansatte skal være rustet til fremtidens digitale krav. Derfor følges der op på professions højskolernes mål for digitalisering, og der gøres en særlig indsats for at opbygge digitale undervisnings- kompetencer blandt pædagoger og lærere i folkeskolen. Desuden bliver alle offentligt ansatte løbende informeret om kravene til informations sikkerhed.”

Jeg drømmer om en Folkeskole med plads til masser af kreativitet, entreprenørskab og digital produktion, men digitaliseringsstrategien vægter glæde ved digitale læremidler og redskaber, der styrker undervisningen højest.

”Børn og unge skal have glæde af digitale læremidler og redskaber, der styrker undervisningen. Inden udgangen af 2018 gennemføres en effektmåling af indsatsen for anvendelsen af it i undervisningen i folkeskolen. Der gennemføres en indsats, der understøtter implementeringen af aftalen om, at alle elever, forældre, lærere og pædagoger får en fælles brugerportal som digital indgang til folkeskolen. I 2019 gennemføres alle relevante gymnasiale skriftlige prøver digitalt, og i 2020 afvikles relevante skriftlige prøver i folkeskolernes 9./10. klasser digitalt.”

http://www.digst.dk/Digitaliseringsstrategi/Hent-digitaliseringsstrategien-2016-2020

Hvis man vil høre lidt mere om vigtigheden af digitale kompetencer hos eleverne,  matematikundervisning og lidt om Coding Pirates kan man se denne TEDxCopenhagen talk:

https://youtu.be/AKYO5ZAzelA