Blog

Hvem lærer mest?

Den der arbejder, er den der lærer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mine 8 klasser havde i forrige uge besøg af en 1. g klasse fra Faaborg Gymnasium.  Gymnasieeleverne havde sammen med deres lærer udarbejdet et kompendium med det grundlæggende inden for matematikkens sprog. Altså regnearternes hierarki, noget med led og faktorer, de grundlæggende brøkregneregler, ligningsløsning og så lige det med ”at plusse og minusse, hedder addere og subtrahere." Eleverne var delt i grupper med ca. 5 i hver og dertil knyttet 2-3 gymnasieelever. Der var matematik på skemaet fra kl. 9.00 til 15.00. og hvad kan jeg sige….. dagen gik hurtigt. Alle elever var med, gymnasieleverne var velforberedte og 8. klasserne opførte sig pænt. Reaktionerne fra mine 8. klasser var: ”det var super godt, dagen gik hurtigt, og vi har bare lært så meget.”  De var glade og tilfredse og en spurgte ” hvordan har gymnasiet tid til at bruge en hel dag på os?” Et interessant spørgsmål, hvor vi kom til at snakke om, hvornår man lærer og om hvem der mon lærte mest den dag gymnasieeleverne var på besøg? Mine 8. klasser var forberedt på, at de skulle undervise videre i 7. klasse i det stof de selv var blevet undervist i. De arbejdede nu i 2 moduler med at forberede deres eget kompendium, der indeholdt det samme stof, som de selv var blevet undervist i bare mere ”børneagtigt” som de sagde. I torsdags underviste de så 7. klasse. Igen en fantastisk oplevelse, hvor både 7. klasse og 8. klasse følte at tiden var gået hurtigt og at de havde lært så meget. En 8. klasses elev sagde efterfølgende ” det er da bare noget helt andet når man sådan rigtig skal have forstået det, for at kunne få andre til at forstå det” Det fik mig til at tænke….. en ny praksis er prøvet og som helt sikkert vil blive brugt igen, så hvem mon har lært mest?

Pernille Peiter