Debat

Elever i rampelyset

Der er ingen ”utilpassede børn” eller ”lonely people” i Enghavegård Skoles Beatles-musical. Tværtimod skaber eleverne venskaber på tværs af klasserne, lærerne oplever nye sider af eleverne og alle elever får mulighed for at komme i rampelyset.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En efter en kommer eleverne ind på scenen. De har hver en mobiltelefon i hånden, som de intenst stirrer på, mens de går rundt på scenen uden at ænse hinanden. Koret starter på Beatles’ Eleanor Rigby. ”All the lonely people, where do they all come from”.

Scenen er fra musicalen ”Here Comes The Sun”, en teaterkoncert med Beatles-numre som ti lærere og over 100 elever fra de fleste af klasserne på Enghavegård Skole har arbejdet på i et par uger. Sangene er blevet omfortolket af lærere og elever i fællesskab, hvor nogle er lavet fra dur til mol og andre bliver spillet på ukulele eller med tempoet sat op eller ned. Og der er blevet øvet på alt fra sang, guitar, trommer og pauker til scenografi og lyssætning.

Årets lyspunkt

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Malte fra 7.c har ansvaret for lyssætningen sammen med tre andre elever. De styrer de cirka 40 lamper og profilspots, der er en vigtig del af en ellers sparsom scenografi, der primært består af et stillads. Lyset varierer under de enkelte sange og fra sang til sang, for eksempel når der skal en spot på en af sangerne.  

- Mens man øver, giver det ikke altid mening. Men når jeg har fået styr på cue-planen [der viser hvilke spots skal på hvornår], og ser, at det alligevel virker til sidst, er det fedt, fortæller Malte.

Han har været med i musicalen flere gange før, og synes at den er et lyspunkt på året, hvor man skal bruge hovedet på en anden, mere lavpraktisk, måde end til dagligt.

- Når vi laver musical handler det hele tiden om at tænke sig om. Vi havde for eksempel ikke flere lange ledninger, men så lavede vi bare en lang ledning af nogle halvmetersledninger vi fandt, siger Malte.

Andre succesoplevelser end til dagligt

Musicalen er en stor del af skolens DNA, der giver nogle andre succesoplevelser, end dem eleverne oplever i klassen til dagligt og styrker sammenholdet, fortæller Jens Østerlund.

Han har været instruktør for musicalen på Enghavegård de sidste 13 år, og fik idéen til Beatles-musicalen for et par år siden.

- I musicalen udvikler eleverne færdigheder som de kan bruge i deres skole- og kommende arbejdsliv, og de udvikler sig personligt. Gennem mine 13 år som lærer, er musicalen det eneste undervisningsforløb, hvor jeg oplever at elever græder når vi afslutter forløbet.

Ansvar og anarki

En gruppe piger og drenge sidder og hygger sig, før de skal på scenen, mens de synger og nynner ”something in the way she knows”. Julia øver sig på at køre på den mini-Segway som hun skal køre på til premieren, mens hun skal synger ”Here Comes The Sun”.

Pludseligt bliver de overdøvet af en vild og rocket version af Helter Skelter, hvor Sebastian og Aske fra 7.c øver sig i at synge hele den store festsal op med et halvråbt ”Helter Skelter, uuhhh”. De er begge begejstrede for at være med i musicalen, fortæller de bagefter.

- Man skal tage ansvar, som for eksempel når vi var med til at lave scenografien på nummeret. Og så er det super at tale med nogen, som man normalt ikke ville snakke med, siger Sebastian.

- Man lærer meget nyt og spændende. Og det er fedt at øve sig på noget i lang tid, og så kunne vise det for nogen, tilføjer Aske.

Enghavegård Skole i Mørkhøj, Gladsaxe, har lavet en årlig musical i over tyve år. Tidligere har man blandt andet opført Grease, Skatteøen, Hair og Pippi Landstrømpe. Børnene udvælges til rollerne ved en audition hvor alle har mulighed for at deltage.

Teaterkoncerten blev opført to gange for skolens elever (torsdag og fredag) og to gange for forældre, søskende, skolebestyrelsen, naboer og andre interesserede (onsdag og torsdag), i festsalen på Blaagaard, hvor der er plads til cirka 500 publikummer.