BLOG

Empty article - Subtitle

Tids-linjespillet

En meget dygtig historielærer sagde til mig for ikke så længe siden, at en gang imellem skal man også lade eleverne være medbestemmende. Det er skam også noget, jeg godt ved fra mine undervisningstimer på læreruddannelsen, men jeg indrømmer gerne at det meste af tiden, er det mig der bestemmer indholdet af undervisningen. Jeg tror, at mange er i samme båd som mig, men ikke desto mindre, så valgte jeg at prøve noget nyt her i starten af året: nemlig at lade mine elever være medbestemmende.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mine elever i 3 klasse, er som så mange andre elever, meget optaget af at spille spil på nettet, det gælder båden pigerne og drengene. Derfor gik vi i krig med to forskellige måder at bruge nettet på. Det første vi arbejdede med var tidslinjespillet, som er udarbejdet af HistorieLab. Tids-linjespillet spænder vidt, og kan således arbejdes med på alle klassetrin fra 3 klasse. Spillet går ud på at skabe et kronologisk overblik over forskellige emner ud fra billeder, som viser enten en historisk person eller en historisk hændelse. Eleverne fik lov til selv at vælge, hvad de ville arbejde med først. Ofte er de meget hurtige til at lære at navigere på hjemmesider som denne. Da de havde placeret deres billeder, blev de bedt om at begrunde deres placeringer. Begrundelserne var igen meget reflekterende og sjove. To piger brugte for eksempel julekalenderen Absalons Hemmelighed, som eksempel for placeringen af Absalon og Margrete d.1. Mange brugte også personernes beklædning på billederne, som hjælp til at placere billederne rigtig: Elevcitat: "Vi kiggede på billederne og så på, hvad der var mest gammelt. Nogle af billederne så ældgamle ud. Mange af soldaterne havde fint tøj på, når de skulle i krig." Samtidig sammenlignede de også billederne, og trak perspektiver til deres egen livsverden. En elev skulle placere en computer og internettet i sin tidslinje, han placerede computeren før internettet med den begrundelse, at internettet ikke var brugbart, hvis ikke man havde en computer. De sammenlignede også en videooptager med netflix og viaplay, og en vaskemaskine med en vasketønde. 

Tidslinje- spillet er et rigtig godt arbejdsredskab til at arbejde kronologisk med, men samtidig er det også virkelig brugbart, da det ved hjælp af billederne visualisere de mange forskellige historiske personer og begivenheder, som HistorieLab har valgt at inddrage i spillet, hvilket er en stor hjælp for eleverne. En stor del af motivationen for eleverne kan dog komme til at ligge i konkurrenceelementet i forhold til at få så mange rigtige som muligt. Derfor vil det være enormt vigtig at følge op på deres begrundelser for valg af placeringer, hvis man begiver sig ud i at prøve. I næste blogindlæg beskriver jeg en undervisningssekvens, hvor vi arbejdede med skoletube.