Blog

Fokus på de fire naturfaglige kompetencer i et forløb med planternes optagelse af næringsstoffer og vand

Forløb på 8. årgang om planternes optagelse af næringsstoffer og vand

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mayamarie Munkholm

Eleverne på 8. Årgang  arbejder i øjeblikket i biologi med et forløb om planternes optagelse af næringsstoffer og vand. De har forinden arbejdet med fotosyntese forsøg i bladenes grønkorn og udveksling af CO2 fra bladenes spalteåbninger.

Eleverne skal  sætte sig ind i en ny naturfaglig problemstilling uden et decideret læreroplæg, men hvor der er lagt vægt på, at de skal svare på nogle arbejdsspørgsmål. Eleverne læser parlæsning i faglige tekster, og undersøger hvad forskellen er på planternes vedkar og sikar, og hvilken funktion de har.

Dernæst graver vi et spadestik dybere, eleverne skal i deres bordgrupper opstille forsøg med hypoteser (undersøgelseskompetencen) og påvise og forklare årsagssammenhænge ved hjælp af modeller i forhold til osmose (modelleringskompetencen). Inden da har eleverne ud fra en faglig tekst undersøgt deres forhåndskendskab til fagbegreber, og  hvad ordene betyder herunder:  koncentration, diffusion, halvgennemtrængelig, membran, osmotisk tryk og saftspænding. I klassen gennemgår vi de nye fagbegreber, og eleverne ser en kort film om osmose.  Hen mod afslutningen på forløbet skal eleverne perspektivere deres viden om osmose i forhold til, hvordan planterne optager næringsstoffer og vand (perspektiveringskompetencen). I deres grupper skal præsentere deres arbejde som en Imovie film på 1 minut, hvor de bl.a. filmer deres forsøgsopstilling, og hvor de formidler deres naturfaglige viden om emnet med brug af fagsprog (kommunikationskompetencen).