Tysk og fransk i skolen

Blog

Hvordan går det?

For de faglige foreninger er det næsten umuligt at arrangere kortere pædagogiske kurser. Lærerne melder sig ganske enkelt ikke. – over for det står Antorinis påstand om, at ”Folkeskolereformen går overraskende godt”. Det har fået mig til at sende Christine Antorini nedenstående åbne brev.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Til undervisningsminister Christine Antorini.

Tysk og fransk i skolen

Vrinners Hoved den 29.01.2015

Kære Christine Antorini.

Det overrasker mig meget først i ”Danske kommuner” og siden i går (den 28.01.15) på folkeskolen.dk at læse, at ”Folkeskolereformen går overraskende godt”.

Det svarer på ingen måde til min virkelighed og bekræftes i den landsdækkende undersøgelse, Tysklærerforeningen for Grundskolen netop har gennemført, hvad angår lærernes mulighed for at komme på korte pædagogisk-faglige kurser.

Læs evt.: ”Faglige kurser? Det kan du skyde en hvid pind efter!” http://www.folkeskolen.dk/556472/faglige-kurser--det-kan-du-skyde-en-hvid-pind-efter  hvori det fastslås, at lærerne ikke længere som tidligere,  som en konsekvens af Lov 409 og reformen i øvrigt, kan komme på fagligt-pædagogiske kurser. Senest måtte Sproglærerforeningen aflyse sit årsarrangement, der normalt har været velbesøgt, og så sent som i går blev et ”gratisarrangement” “Medier i Sprogundervisningen” arrangeret af CFUaflyst på grund af manglende tilslutning.

Det drejer sig imidlertid ikke kun om sprogkurser. Tysklærerforeningen for Grundskolen har været i kontakt med de faglige foreninger under dlf, og tendensen bekræftes af mange foreninger. Alt dette ufortalt, at det er lykkedes dlf  af mærskmidlerne at få arrangeret to kurser i foråret, hvor der er 336 på venteliste. En kendsgerning, der kun bekræfter behovet.

Jeg har flere gange hørt dig sige, at lærernes engagement er vigtigt, og du har betonet, hvor vigtigt det er, at eleverne bliver så dygtige som overhovedet muligt.

Nu er det en kendsgerning, at elevernes udbytte af undervisningen er ligefremproportionel med lærernes engagement i faget. Det er derfor nødvendigt, at lærernes engagement bevares. Det sker bl.a. gennem deltagelse i pædagogisk-faglige kurser. Når det så viser sig, at den nu eksisterende arbejdstidsaftale ikke levner mulighed for et engagement, hvor lærerne suger ideer til sig for senere at dele dem med kollegerne, hvad skal man så gøre? Hvad er din holdning? Hvad vil du gøre for atter at få lærerne på sporet, så de igen får mulighed for at deltage i faglig inspiration i det fællesskab, en kursussituation udgør?

Det skulle glæde mig at høre din mening.

Med venlig hilsen

Flemming Nygaard

Formand for Tysklærerforeningen for Grundskolen

PS. Jeg vil tillade mig at betragte dette brev som ”åbent” og vil love dig, at jeg, når jeg har dit svar, vil gøre, hvad jeg kan, for at bringe det ud til så stor en offentlighed, det er mig muligt.