BLOG

Empty article - Subtitle

Småt er godt!

4. kl. på gymnasiet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så var det endnu engang af sted til vores lille Gymnasium i Faaborg med en flok elever fra vores lille skole. Det er nu dejligt, at man stadigvæk kan for lov til at have små steder på trods af den tendens, der er i vores samfund med, at alt skal samles og være super skoler, super sygehuse m.m. Personligt tror jeg nu ikke altid der er så meget ”super” over, at alt skal samles i store enheder, men det er jo en helt anden snak.

Selv om jeg snart har været af sted mange gange på gymnasiet, i sin tid med vores udskolingselever (inden de blev samlet på en super skole), og her de sidste par år med 5. 6. klasser, så var det lidt anderledes denne gang, for nu var det 4. klasse, der også skulle med.

Kan de mon godt forstå hvad en kemi/biologi lærer står og taler om? Kan de mon godt lave diverse øvelser med udstyr fra en laboratorium, der er beregnet til gymnasieelever? Svaret er: Ja det kan de, og frem for alt de er nysgerrige og spørger, hvis der er noget som undrer dem.

Vi skulle på gymnasiet som afslutning på et undervisningsforløb der omhandlede synet, lys og farver, så de havde en viden på forhånd om de ting, inden vi skulle på besøg. Heldigvis er gymnasielæreren, der underviser i biologi og kemi i stand til at formidle naturfag på et niveau, som også 4. kl. kan forstå, og da den første benovelse over at være på et sted, hvor nogle af eleverne har fuldskæg og man må købe cola og kage i kantinen, havde lagt sig, så var de bare på og var rigtig gode til at fortælle om, hvad de vidste i forvejen om øjet og synssansen.

Efterfølgende skulle der gang i laboratoriearbejdet. Der blev skåret i griseøjne under kyndig vejledning fra to gymnasieelever og efterfølgende skulle der arbejdes med flammefarver. Alene det at tænde en bunsenbrænder, var jo rimelig sejt når man går i 4. klasse.

Nu havde vi arbejdet med biologidelen og kemidelen indenfor emnet, så nu var det tid til fysikdelen som handlede om lys og lysets brydning. Eleverne fik først en forklaring af fysiklæreren fra gymnasiet, og så skulle der eksperimenteres med linser og forskellig farve lys.

Efter 4½ time have vores elever været igennem en del af biologien, kemien og fysikken, og de synes bare det var godt. Der var efterfølgende tid til en lille snak om hvad et gymnasium er for et sted og hvad man kan bruge det til, så hvem ved måske der allerede er nogen fra vores lille skole, der vælger at møde naturfaget på vores lille gymnasium. Det tror jeg der er og det tror jeg er godt!!