Blog
Matematikfesten i Folkeskolen
Meget nyt og gammelt der kræver forberedelse og tid til fordybelse
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er i virkeligheden en helt igennem fantastisk situation at være matematiklærer i disse tider. Der er så mange nye spændende udfordringer, muligheder og krav til os. Noget har vi altid gjort i matematikundervisningen og noget er nyere og andet er helt nyt. Vi er nøglepersonerne i elevernes nye matematiske læring. Matematikvejledernetværket kører over hele landet, ligesom IT-netværket også gør. CAS skal indføres fra mellemtrinnet, afgangsprøver bliver digitale fra sommeren 2016. De nye forenklede fælles mål bliver taget i brug på alle skoler i hele landet fra sommeren 2015. Fondsmidler har fået skoler, forvaltninger og kommuner til at udtænke fantastiske udviklings- og efteruddannelsesprojekter. Netværk, videndeling, læringskonsulenter, opmærksomhedspunkter, dialog og samarbejde, kreativ virksomhed, problemløsning, argumentation og kommunikation, innovation og entreprenørskab, inkluderende læringsfællesskaber, kompetencer, læringsmålsstyret undervisning, anvendelsesorienteret matematikundervisning, fagmiljøer, bevægelse, programmering, understøttende undervisning og det sammenhængende børneliv. De digitale muligheder, der står i kø for at blive inviteret til matematikfesten i Folkeskolen. De dygtigste elever nogensinde.
Men forandring kræver tid…
Tid til forberedelse