BLOG

Empty article - Subtitle

Natur/teknik og billedkunst

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Natur/teknik og billedkunst

Til tider kan det være en smule trangt at nå alt det man skal, når man underviser i N/T i indskolingen. Der er ikke mange lektioner og det er ikke alle steder at N/T bliver tænkt med, når der laves temauger og fælles forløb.

Jeg vil gerne slå et slag for at lave et tæt samarbejde mellem billedkunst og natur/teknik i indskolingen.

Gennem de sidste 5 år har jeg haft et forrygende samarbejde med min billedkunstkollega. Vi var begge frustrerede over manglende tid, til at sikre at vores læringsmål blev opfyldt og til at gennemføre de tilhørende projekter. Vi er i den heldige situation at vi har ens fagkombinationer i indskolingen. Vi har begge en passion for både N/T og billedkunst, selvom vi har hvert vores linjefag. Vi har sikret os at vores timer i klasserne er skemalagt parallelt, så vi har klasseren på samme tid.

Fordelene ved denne fagkombination er mange, menset fra en natur/tekniklæreres synspunkt, er det helt centrale, at bruge billedkunsts 2 lektioner, til at skabe og understøtte det læringsstillads, der er brug for, hvis man skal kunne nå at opfylde de fælles mål, der er for N/T.

Selvfølgelig er dette også tilfældet for faget billedkunst, som IKKE skal opfattes som et værksted for N/T. En stor del af fagmålene for billedkunst, handler om fortælling via billeder. Den historie man fortæller, behøver jo ikke at være et eventyr, eller fortællingen om sommerferien. Historiefortællingen kunne i ligeså høj grad handle om de emner man har lært om i N/T, og dermed kunne de udtryksformer, som man skal lære i billekunst, blive et stillads for den undervisning man har haft i N/T.  

Ud over den faglige gevinst, har det været en stor fordel for os, at vi har kunnet blande klasserne på tværs, alt efter hvad de skulle lære/lave. Dette har både givet en faglig og en social gevinst og desuden har vi professionelt kunne sparre med hinanden, hvilket har været en stor bonus. Vi har i de seneste år lavet vores årsplaner, sådan at det tydeligt fremgik at fagene skulle støtte hinanden i løbet af året.

Når man planlægger N/T og billedkunst sammen frigives der også tid til at man kan fokusere mere på de fag-faglige begreber i N/T, så eleverne tidligt i deres skolegang bliver fortrolige med naturfagenes termer og ikke kun ender med at have brugt N/T-timerne på aktiviteter, som de ikke får koblet op på de faglige begreber.

Så tak til min dygtige billedkunst-kollega Helene, for at hjælpe mig med at blive dygtigere til billedkunst og skarpere på at højne det faglige indhold i N/T-timerne i indskolingen!

Det kan kun anbefales at styrke fagkombinationen N/T og billedkunst!