Jan Thranes tegneblog
Blog
Kristendomskundskab/religion på læreruddannelsen (Del 3 af 6)
Under studierne af religionsvidenskablige metoder og dechifrering af religiøse tekster er der også sande livgivende lyspunkter på linjefaget kristendomskundskab/religion. Det sker især, når fokus rettes på, at det handler altså også om børn.
Når jeg oplever musikeren, entertaineren, forfatteren og tv-værten Sigurd Barrett fortælle bibelhistorier (på dvd), så lærer jeg, hvad religionsfaget kan. Eller snarere hvad god fortællekunst kan. Opbyggelige fortællinger kan som bekendt komme mange steder fra – for eksempel fra eventyr. Sigurd Barrett formår at aktivere nysgerrigheden og medlevelsen hos både børn og voksne. De store spørgsmål i livet berøres, og som han formulerer det – der er masser af tjuv bang og action i biblen!. Der er noget på spil. Netop hvad al god undervisning handler om. Der er noget på spil – det er alle børns naturlige tilgang til livet.
Man må ikke forkynde i faget kristendomskundskab – man må ikke forsøge at præge elevernes personlige tro og overbevisning. Men man kan ikke undervise uden passion. Ligesom man ikke må forkynde, så er det en dødssynd at tage livsmodet fra børn. At kede dem ihjel. Der SKAL være masser af tjuv bang og action i religionstimerne – om det så er i folkeskolen eller på læreruddannelsen – om det så handler om Moses, Muhammed, Freja eller det at man ikke lige tror på nogen religion. Der skal være noget på spil!