Anmeldelse

Styrk skolen

Inspirerende idékatalog til en travl skolehverdag

Styrkebaseret undervisning er en ny variant inden for den positive psykologis tanker om at fokusere på det, vi gerne vil have mere af. Nemt og overskueligt - lige til at gå til.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I tiden efter årets store mediedækning af de olympiske lege med sloganet "Hurtigere, højere, stærkere" er det vel helt naturligt, at der nu kommer en bog, der hedder ”Styrk skolen”. Hvem kan være uenig i, at vi skal få potentialet frem i alle elever?

Fakta:

Titel: Styrk skolen

Forfatter: Mette Marie Ledertoug

Pris: 399

Sider: 245

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

Samtidig har lærerne fået mere pres på deres forberedelsestid, så de skal også præstere med mindst mulig forberedelse, og derfor er dette inspirationskatalog lige noget for enhver fortravlet lærer og pædagog, der gerne vil det allerbedste for alle deres elever.

Det er en bog med spiralryg, så den tåler, at man er hårdhændet ved den, og den er nem at kopiere fra. Der er masser af praktiske muligheder og metoder til kortlægning af styrker i den styrebaserede undervisning. Det er så smukt og godt alt sammen og positivt og fagligt godt funderet og gennemtænkt. Der er jo ikke noget galt med den meget kompetente forfatter – på ingen måde. Jeg kan bare blive lidt forpustet, når man hele tiden skal effektivisere, styrke, motivere og optimere.

Alligevel kan jeg godt huske de andre bøger, som bogens forfatter har været med til at skrive, og dette inspirationskatalog kan med fordel anvendes sammen med bøgerne ”Livsduelighed og børns karakterstyrker”, ”Styrkekompasset” og ”Styrkemappen”.

Det er så svært at være kritisk over for noget, der er så godt tænkt, og som er så velmenende. Vi har selvfølgelig brug for inspirationskataloger som dette, fordi det er svært at få ender til at mødes i en travl skolehverdag, hvor der skal sættes ind for at styrke den fagfaglige undervisning, samtidig med at vi ikke glemmer inklusionsbørnene i den understøttende undervisning. Så alt i alt er det kun at ønske til lykke med en bog, der er med til at lette hverdagen og forberedelsen for mange lærere og pædagoger.

Bogen kan også anvendes på lærer- og pædagogseminarierne, hvor jeg vil håbe på, at der er tid, ro og opmærksomhed nok til at kunne vende alle de fine tanker og ideer, der er med denne bog. Det er et grundigt stykke planlægningsarbejde, der er bag denne bog. Og det er dejligt, at der er nogen, der tænker på at lette lærernes og pædagogernes arbejdsbyrde mest muligt.