Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

Lys forbedrer indlæringen

Elever bliver markant bedre til at læse og koncentrere sig, hvis lysforholdene i klasselokalet forbedres. Det viser en ny tysk undersøgelse. Lyset påvirker nemlig kroppens fysiologi og biologi. Det kan også bruges til at få ro i klassen.

Jakob Wärme Hansen
Start debatten
28. august 2009, kl. 11:50

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Der kan være rigtig god grund til at overveje, hvordan lysforholdene er i klasselokalet. I en endnu ikke offentliggjort tysk undersøgelse fremgår det, at man ved at give eleverne optimale lysforhold kan øge elevernes læsehastighed markant, forbedre deres koncentration og reducere antallet af fejl i prøver.

116 elever og 11 lærere medvirkede i undersøgelsen, hvor to klasser har haft normal belysning, mens to klasser har haft et såkaldt dynamisk lysanlæg, der kan regulere farvetemperaturen og intensiteten af lyset, installeret i klasselokalet. Forsøget varede i ni måneder og resultaterne er slående.

Læsehastigheden for eleverne i klassen med det dynamiske lys var øget med 35 procent, i forhold til de klasser, der havde haft normal belysning. Det er der en god forklaring på, forklarer Joachim Stormly Hansen, der er lysekspert hos det rådgivende ingeniørfirma Grontmij Carl Bro og har studeret den tyske undersøgelse af forskerne Barkmann, Wessolowski og Schulte-Markwort.

"Lyset påvirker nogle basale biologiske og fysiologiske parametre, som påvirker børnenes vågenhed og aktivitetsniveau. Det er det, der afspejler sig i resultaterne. Med det rette lys bliver du mere vågen og aktiv, og derved kan du selv sagt yde og præstere bedre", siger Joachim Stormly Hansen til folkeskolen.dk.

Lys(t) til koncentration

Han forklarer, at hvis man om morgenen giver en træt og uoplagt elev en dosis af det rette lys, så skaber man et langt bedre udgangspunkt for at kunne yde mere.

"Flere internationale undersøgelser viser, at lys kan påvirke energien og entusiasmen. Med det dynamiske lysanlæg kan man forøge kortisol-niveauet, så børnene hurtigere bliver friske. Man har gjort det, at man installerer lys, som rent faktisk påvirker vågenhed hos børnene. En øget vågenhed og koncentration, giver en større effektivitet, når det kommer til indlæring", siger han.

Det dynamiske lysanlæg havde syv forskellige programmer, som læreren kunne kontrollere. Blandt andet kunne læreren vælge koncentration, aktivering og ro – og lysets farve og intensitet ændrede sig derefter.

Undersøgelsen viser, at når eleverne skulle koncentrere sig i forbindelse med en prøve, så havde eleverne i klasserne med det dynamiske lys 30 procent færre fejl end eleverne, der arbejdede i det normale lys.

Resultaterne fra undersøgelsen er stadig kun foreløbige.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Lys forbedrer indlæringen

Velkommen til at deltage i debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS