Forskning

Ny undersøgelse: Undervisning med pc forbedrer elevernes skrivefærdigheder markant

Lad de yngste elever skrive deres egne, digitale tekster, så lærer de hurtigere at læse og skrive, viser ny undersøgelse af læringsværktøjet ”Skriv og Læs”. Det motiverer dem nemlig at skrive løs på tablet og computer.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læringsværktøjet "Skriv og Læs" virker efter hensigten: Eleverne bliver bedre til at skrive af at bruge det. Det konkluderer adjunkt, cand.pæd. Thomas Roed Heiden, University College Lillebælt, der har gennemført et forsøg med "Skriv og Læs".

"Anvendelsen af læringsværktøjet 'Skriv og Læs' som en del af danskundervisningen i 1. klasse øger elevernes tilegnelse af fonologiske strategier gennem egen skrivning", skriver han således i sin opsummering af undersøgelsen.

"Der var primært fokus på elevernes anvendelse af fonologiske strategier, samt den kvantitative udvikling i elevernes tekster målt på antallet af ord og stavelser i hver enkelt tekst", tilføjer han.

Undersøgelsen blev gennemført i efteråret 2015 som et såkaldt kvasi-eksperimentelt design. Elever fra 1. klasse fra fem skoler i Odense kommune deltog i undersøgelsen. Hver skole stillede to klasser til rådighed: En kontrolklasse og en testklasse.

800 elever skriver deres egne digitale bøger

"Skriv og Læs" virker

Testklasserne arbejdede med "Skriv og Læs" i dansktimerne i 30-45 minutter per dag, i fire ud af ugens fem dage. I kontrolklasserne blev dansktimerne gennemført efter lærernes individuelle årsplaner, men med den ene begrænsning, at de ikke måtte anvende "Skriv og Læs".

"Vores resultater viser, at testklasserne præsterer signifikant højere sammenlignet med kontrolklasserne (2,5 gange højere), når det kommer til resultaterne af den digitale test, efter at have været involveret i interventionen med 'Skriv og Læs'", skriver Thomas Roed Heiden og fortsætter:

"Disse data gør sig gældende for elevernes anvendelse af fonologiske strategier: testklasserne ser ud til at udvikle disse strategier hurtigere end kontrolklasserne, efter at have arbejdet med læringsværktøjet".

Signifikans er i den her sammenhæng et udtryk for, at undersøgelsens resultater ikke er fremkommet ved en tilfældighed, forklarer Thomas Roed Heiden.

"Signifikansen er således så høj, at resultaterne kan bekræfte vores hypotese om, at 'Skriv og Læs' bidrager til at øge elevernes tilegnelse af fonologiske strategier", fastslår han.

I alt deltog 217 elever i undersøgelsen, der blev finansieret af virksomheden WriteReader, som står bag "Skriv og Læs".

Dansk folkeskolelærer på iværksættereventyr i USA

Skrivelyst

En didaktisk pointe i "Skriv og Læs" er, at eleverne kan komme til at arbejde meningsfuldt med skriftsproget, og det er sandsynligvis netop dét, der gør, at de bliver bedre til at skrive, mener en af læringsværktøjets opfindere, den tidligere lærer Janus Madsen.

"I 'Skriv og Læs' arbejder eleverne med tekster, de selv skaber. De skriver om noget, som er vedkommende for dem - til forskel for det, man traditionelt gør, nemlig at man først lærer bogstaverne at kende, og så begynder man at læse og skrive", siger Janus Madsen.

"Og når de skriver om noget, der er vedkommende, udvikler de hurtigere deres evne til at skrive. Det er mere motiverende og mere meningsfuldt for dem at skrive 'dinosaur', også selv om de staver det forkert, end at skrive 'i' og 's' og så sætte det sammen til 'is' og 'si', tilføjer Janus Madsen.

"Man bliver mere motiverede for at skrive, når man går fra helheder ned i delene, og når man skriver selv frem for at læse noget, andre har skrevet", påpeger han.

Professor Jeppe Bundsgaard stod i 2012 i spidsen for forskningsprojektet "At skrive sig til læsning", som undersøgte og var med til at definere "Skriv og Læs".

Skriv, skriv, skriv

Læs mere

Rapporten